TopGear reed zojuist de Peugeot 308 GTi. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Peugeot 308
Uitvoering: GTi 270
Locatie: Porto, Portugal
Weersomstandigheden: zonnig

Wat reden we?
Peugeots nieuwe hete hatch, de opgefokte 308. Hij is er in twee smaken: eentje met 250 pk en eentje met 270 pk. Natuurlijk moet je die laatste hebben want los van de 20 pk extra heeft die standaard 19 inch lichtmetaal, kuipstoelen en een limited-slip-differentieel van Torsen.

Beviel het?
Jazeker. We hadden verwacht een wat dikkige, zware 308 voorgeschoteld te krijgen, met wat extra power, maar met z’n leeggewicht van 1.205 kilo is ie best slank te noemen. Daarnaast is ie ook nog bijzonder snel.

Nog bijzonderheden?
Met bijna 80 kilo minder gewicht dan een Golf GTI (de versie met performance pack) en 40 pk meer, is ie beduidend sneller dan de Golf – al eeuwen de benchmark in dit segment. Daarnaast is ie perfect in balans, helpt het differentieel je enorm om loeihard door bochten te gaan en voelt ie als geheel echt af. Maar hij is ook 5 mille duurder dan de Golf. Dat is dan weer minder.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De versie die je moet hebben, die met 270 pk, kost 40.400 euro. De versie met 250 pk heb je voor 37.400 euro. Beide hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. De 270 pk-versie sprint in 6,0 seconden van 0 naar 100, de versie met 250 pk doet daar 0,2 seconden langer over. Ter vergelijk: de snelle Golf GTI (5-deurs) heeft daar 6,4 seconden voor nodig. En je kunt 'm nu bestellen.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Op dit moment is het misschien wel de beste GTi die je kunt kopen. Jammer is dat z’n prijs net boven de Golf GTI ligt – die is qua afwerking nog net wat beter. Maar als je voor absolute prestaties gaat, zul je je aan de Peugeot 308 GTi zeker geen buil vallen.

Reacties