Gisteren bereikten de verkeersirritaties op de TopGear-redactie hun kookpunt. Door furieus met onze tien worstige vingertjes over onze laptop te razen, ventileerden we onze mening (vooral over linksplakkers). De boodschap was duidelijk: iedereen die niet inhaalt, moet opzouten naar de rechterrijstrook. Vooral die ene V40-rijder.

Enkelen weten onze frustratie aan een chronisch tekort aan horizontaal salsadansen. Maar gelukkig ging het om een breed gedragen sentiment. In de reacties op Facebook stond naast het gebruikelijke onzinnige gescheld ook een enkele goede oplossing. En een hele hoop strafbare. We hebben de vijf beste ideeën op een rijtje gezet. Hopelijk leest Melanie Schultz van Haegen, de baas van de weg in Nederland, mee.

Boetes gelijktrekken

Onnodig linksrijden kost 140 euro terwijl rechts inhalen je 230 euro kost. Beide zijn fout, maar beide partijen zijn even schuldig. Trek die boetes gelijk en wellicht denkt een linksplakker twee keer na. Overigens vragen wij ons oprecht af of er ooit een linksrijder een boete heeft gehad op de A2.

Rij-instructeurs opvoeden

Het probleem bij de wortel aanpakken. Waar irritante kinderen vaak een product zijn van slechte opvoeding, zijn slechte bestuurders een product van slechte rij-instructeurs. Dus instructeurs: stop even met appen en ongepaste opmerkingen maken naar vrouwelijke rijstudenten en doe je werk.

Trajectcontrole uitzetten

Een belangrijke reden voor de onpenetreerbare automuren is het minimale snelheidsverschil tussen de auto’s. Als een kind rond Sinterklaas durft niemand iets fout te doen, want een onzichtbare kracht straft meteen: direct een boete thuis omdat je stout bent geweest. In de realiteit valt dit reuze mee, maar dat dringt niet helemaal door.

Elke auto uitrusten met een stroomstoot

Elke auto moet (bij de volgende APK-beurt) uitgerust worden met een stroomstootapparaat. Een sensor detecteert waar je je op de weg bevindt en als je langer dan één minuut op de linkerrijstrook zit, krijg je een spontaan afrokapsel. Tijdens de file schakelt het systeem zichzelf uit.

Keep your lane

Is het misschien dan toch niet tijd om keep your lane in te voeren op de A2? De vijfbaansversie van de belangrijke verkeersader bestaat nu al een aantal jaar en nog steeds snappen bestuurders er geen klap van. Alle irritatie voor onnodige linksrijders zou direct verdwijnen, want zij mogen blijven rijden waar ze willen, terwijl wij ze gewoon braaf rechts voorbij kunnen kruipen. Iedereen blij.

Het ventileren van jouw frustraties, vertellen hoe fout wij zitten of het aandragen van oplossingen mag uiteraard nog steeds.

Reacties

  • Ray heeft op 12 oktober 2017 geschreven:

    iedere bestuurder die het niet snapt, ongeacht nationaliteit EN KRETEN ALS IK SNAP HET NIET DIRECT BEKEUREN T.B.V. 230,- en een verplichte opfriscursus verkeersregels en algeheel verkeersgedrag laten volgen met een verkorte theoretische en praktische (afrijd) toets maar ja dat zal een utopie blijven omdat de politie niet kiest voor art. 5 gedrag maar voor schatkist vullen als in mensen en masse op de A2 bekeuren op snelheid, ‘al bij 6 km. overschrijding’

    Reageer
  • Chris heeft op 26 januari 2017 geschreven:

    Dat keep your lane systeem werkt niet, zo ondervond ik in Miami, want dan bepaalt de langzaamst rijdende auto in jouw baan het tempo, wil je er voorbij dan zit er links en rechts voor je ook een langzame rijder, waardoor inhalen als het druk is, zeer moeilijk wordt. Het beste systeem is toch zoveel mogelijk rechts houden en bekeuringen uitdelen aan mensen die onnodig links blijven rijden.

    Reageer
  • Ted van der Zalm heeft op 9 januari 2017 geschreven:

    Alle tot nu toe gelezen reacties op bovenstaand artikel – overigens net als de inhoud van het artikel zelf – getuigen van een sprakeloos makende ONWETENDHEID; op een RIJBAAN, verdeeld in twee (2) of méér RIJSTROKEN, worden deze RIJSTROKEN toch nimmer individuele RIJBANEN genoemd!!!! En: iedere autorijinstructeur dient in NL een praktisch en theoretisch rijexamen af te leggen, onder kritisch, direct toezicht van maar liefst twee (2) verkeersexperts, hetgeen min of meer een garantie biedt dat het autorijonderricht aan capabele mensen wordt toevertrouwd………. Lees eens de: 1) wegenverkeerswet (WVW), het Reglement Verkeersregels en – tekens (RVV), het Wegenverkeersreglement (WVR) door om in te kunnen inzien waar de wetgevende macht onvoorstelbare nalatigheden heeft begaan en tot op de dag van vandaag laat voortduren…………………….!!!!!!!!!

    Reageer
  • Maarten heeft op 8 januari 2017 geschreven:

    Een campagne starten:

    Drie maande ln lang permanent schuine pijlen in de matrixborden.
    Bij werkzaamheden werkt afkruisen gewoon ook.

    Borden langs de weg: rechts rijden verplicht

    Banners aan viaducten: rechts rijden!!! -> – > ->

    Reageer
  • Jack heeft op 8 januari 2017 geschreven:

    Weten jullie wat nog veel irritanter is?
    Zo’n brave bestuurder, die na een inhaalmanoeuvre op de linker baan in één keer, dwars door alles en iedereen, weer op de kortste lijn naar de rechter baan terug wil…
    Grrrrrrrr…

    Reageer
  • G.Hille heeft op 7 januari 2017 geschreven:

    Als ik goed heb opgelet is het geniepige bord 100 km na de afslag Vinkeveen ( A2 )
    weggehaald. Je mag daar dan na 19.00 uur 130 km/uur rijden. Was voorheen niet zo en alle automobilisten die vanaf Utrecht na 19.00 uur met 130 km aan kwamen en het bord niet opmerkten waren de klos ! Geniepig dus ja.

    Reageer
  • G.Hille heeft op 7 januari 2017 geschreven:

    Enige tijd geleden reed ik op de A1 ri. A’dam. Al ver voor de afslag Schiphol _A-veen stond er een rood kruis boven de meest linkse rijbaan. En als gebruikelijk hebben heel wat aso’s daar maling aan. Dit zou door de politie eindelijk eens keihard aangepakt moeten. Maar wat gebeurt er vervolgens : nadat dan eindelijk alle automobilisten de baan met het rode kruis hebben verlaten, komt er een vrachtwagen met aanhanger met zeker 80-100 km per uur aanscheuren over de baan met het rode kruis. Rijdt door tot aan de wegversperring ( de afslag naar A’msterdam was afgesloten ) en drukt zijn combinatie tussen de personenauto’s.
    Je moet er niet aandenken dat deze aso de macht over het stuur verliest of dat een automobilist plotseling naar links stuurt. Oplossing ? Alle automobilisten die getuige zijn van dit soort zware verkeersovertredingen zouden kenteken, wegnummer, tijd en naam van het vervoersbedrijf moeten doorgeven aan de politie ( het liefst nog filmen ) en indien dat meer dan 3 getuigen zijn zou dat de politie in staat moeten stellen hier zwaar te bekeuren.

    Reageer
  • Maarten heeft op 7 januari 2017 geschreven:

    Via trajectcontroles kun je toch ook zien welke baan iemand rijdt, waar iedereen rijdt en met welk snelheidsverschil? Voila update het trajectcontrolesysteem zodat je ook linksrijdende Nederlanders kan bekeuren.

    • Theo heeft op 7 januari 2017 geschreven:

      Was het maar zo simpel. Het huidige systeem is zo ingewikkeld dat je er niet makkelijk een tweede traject bij zet, laat staan een controle op links rijden toevoegen.
      Makkelijker is om de beelden door een paar vrijwilligers te laten bekijken en zo de linksrijders aan te pakken. 1 agent en 10 vrijwilligers kunnen al heel veel boetes opleveren. Ik bied mezelf vast aan.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)