TopGear reed zojuist de nieuwe Opel Mokka. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
 
Testobject: Opel Mokka
Uitvoering: 1.7 CDTI
Locatie: St. Peter-Ording, Duitsland
Weersomstandigheden: frisjes en regenachtig
 
Wat reden we?
Opels kijk op de mini-SUV: een compact, stoer softroadertje dat ze – Joost mag weten waarom – Mokka gedoopt hebben.
 
Beviel het?
Ja, prima zelfs. Het idee van een klein SUV’tje is op zich al erg goed. Mensen willen kleiner en goedkoper rijden, maar willen de hoge zitpositie die ze uit hun oude Hyundai Tucsons gewend zijn, niet opgeven. Het zogenoemde SUV-B segment is dan ook booming, en Opel is er relatief vroeg bij om deze lastige klanten een passende oplossing te bieden. De Mokka ziet er leuk uit, is voldoende ruim en rijdt goed.
 
Nog bijzonderheden?
Wat ontegenzeggelijk bijzonder is, is dat 40.000 Europeanen de Mokka al besteld hebben voor ie überhaupt in de showroom is geparkeerd. Dat geeft wel aan hoe zeer men op een model als dit zit te wachten.
 
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De Mokka komt er met drie motoren: een 1.6 benzine, een 1.4 turbo benzine en een 1.7 CDTI-dieselmotor. We reden met de twee laatste, waarvan de diesel, met z’n smeuïge koppel en standaard 4WD, onze favoriet was. Geen van de modellen valt in een gunstige belasting- of bijtellingscategorie, maar Opel zegt dat ze voor 2016 maar liefst dertien nieuwe (ongetwijfeld veel zuinigere en schonere) motoren gaan ontwikkelen. Even geduld dus nog, leasers en koopjesjagers.
 
Kom maar door met het eindoordeel dan!
In Nederland is het een ietwat lastig verhaal door z’n uitstoot, maar voor de rest van Europa kun je wel stellen dat de Mokka de juiste auto op het juiste moment is. Zoek je iets kleins waarin je niet het idee hebt dat je in iets kleins rijdt, gun ‘m dan zeker een blik waardig.

Reacties

Meer van TopGear