01. Lane Change Departure Warning

Het is het eerste dat we uitzetten in een auto: het hulpje dat je waarschuwt als je zonder richting aan te geven van rijbaan verandert. Je hoeft maar naar een streep op een rijbaan te kíjken of je stuur of stoel gaat trillen of er klinkt een vermanende piep. Snijd je je perfect overzichtelijke bocht op een tweebaans weg een tikje sportief aan en neem je daarbij een lijntje mee: gáán we weer. Bloedirritant. Veel van dit soort systemen doen of je achterlijk bent, maar dit systeem gaat er 99 van de 100 keer vanuit dat je twee seconden geleden met je kop op de stoep bent gevallen en volslagen comateus aan je rit bent begonnen.

Kunnen we ons enig nut van dit systeem voorstellen? Nou, hooguit op die Amerikaanse wegen die tweehonderd kilometer rechtdoor gaan zonder dat je één levende ziel tegenkomt – dan wil de verveling nog wel eens toeslaan en kun je onbedoeld wat ‘uit de richting drijven’. Maar verder: als je niet eens je baan kunt houden, moet je niet gaan autorijden. Punt.

02. Forward Collision Warning

Dit systeem heeft vele namen, maar komt altijd op hetzelfde neer: een radar houdt de afstand tot je voorganger in de gaten en als het systeem vindt dat je die voorganger te snel nadert, begint het te brullen. Op zich nuttig (iedereen heeft wel eens zo’n momentje gehad dat ie even niet zat op te letten). Het probleem is dat het systeem het overgrote deel van de tijd ziet wat jij ook al lang had gezien, en dan verdomd veel weg krijgt van een wat hysterisch uitgevallen schoonmoeder. ‘Dus ik zeg, zeg ik, ik zeg nog tegen hem, zeg ik, je moet PAS OP DIE AUTO REMT!’ Ofwel, je schrikt je belazerd terwijl je alles perfect onder controle had. Zolang dit systeem niet ingrijpend verbeterd wordt (en dat wordt het natuurlijk: het eerste esp was ook bagger), is het niet alleen nutteloos, maar domweg gevaarlijk.

03. Actieve Cruise Control

Ook zo een die leuk of handig lijkt en het allerminst blijkt te zijn. Een radar (alweer zo’n ding…) houdt de afstand tot je voorganger automatisch constant: versnelt hij, dan doe jij dat, remt hij, dan remt jouw auto ook. Lijkt ideaal. Is het ook, maar alleen in bepaalde omstandigheden: een file bijvoorbeeld, of die lege Amerikaanse snelweg waar zo’n beetje al deze vondsten voor gedaan lijken te zijn.

In ons verkeer heb je er geen bal aan. Het laat te veel ruimte tussen jou en je voorligger, waardoor er constant mensen ‘tussen kruipen’ en jij weer automatisch afremt. Daarbij leert de praktijk dat je onbedoeld altijd zo snel rijdt als de langzaamste voorligger; nooit de 100 km/u die je had ingesteld, maar 90. Nee, daar ga je niet dood aan, maar toch. Ook vervelend: ACC is geen ‘aanvulling op’, maar ‘vervanging van’ – je gewone cruise control, waar niets mis mee was, ben je kwijt. Boeh.

04. Mirror Link

Eén van de meest dramatische misvattingen van de afgelopen tijd: Mirror Link. Het idee is wederom begrijpelijk: waarom allerlei dure ingebouwde apparatuur in je auto als je smartphone dat allemaal óók kan? Laat op het grote scherm op je dashboard gewoon een soort ‘spiegel’ van je telefoon zien, die je dan vanaf dat scherm kunt bedienen. Gebruik je gewoon de navigatie en radio enzo van je telefoon. Briljant – als het zou werken.

Geen of onvoldoende bereik, dan ook geen navi. Terwijl het hele punt van navigatie toch is dat je ook the middle of nowhere moet kunnen vinden. Punt twee: wel navi, dan geen radio, want allebei tegelijk, dat gaat niet. Punt vier: gebruik het in het buitenland en je had van de roamingkosten een onbewoond eiland kunnen kopen. Misschien dat het nog eens wat wordt, als ze tot in Mongolië en oost-Groningen gratis 4G hebben, maar tot dan is Mirror Link een ‘kwalitatief uitermate teleurstellend’ systeem.

05. ESP dat niet volledig uit kan

Een van de meest briljante systemen aller tijden is zonde twijfel het Electronic Stability Program, beter bekend als esp. De elektronische waakhond tegen gripverlies (we weten het, we doen de genialiteit van het systeem ernstig tekort met deze kwalificatie) heeft al ontelbare mensenlevens gered en vormt de basis voor een heel scala aan andere nuttige systemen. Eén maar: er zijn nog steeds fabrikanten die het presteren esp te monteren dat niet volledig uit kan.

Dat betekent dat je een potje onbekommerd glijden op een besneeuwd parkeerterrein kunt vergeten, en een optimale stoplichtsprint is nog een hele kunst – nét zo veel wielspin creëren dat het systeem níet ingrijpt. Maar dat is niet het ergste: soms móet je gewoon net iets meer wielspin hebben dan het systeem toelaat (als je geparkeerd staat en over dat kleine sneeuwheuveltje moet dat zich voor of achter je wiel verzameld heeft, bijvoorbeeld) en dan kom je gewoon niet weg. Daarom, fabrikanten: maak het volledig uitzetten vooral ingewikkeld (zodat je het niet per ongeluk kunt doen), maar niet helemaal onmogelijk.

06. Elektronische handrem

Tuurlijk: we snappen ‘m. Geen ‘echte handrem’ tussen de twee voorstoelen betekent dat je er iets anders reuzenuttigs kunt plaatsen, zoals bekerhouders of gewoon opbergruimte. Cool! Maar geen echte handrem betekent ook dat je er nooit eens een lekkere lel aan kunt uitdelen om de achterkant van je auto een fijne zwieper te geven. En, veel erger: als het serieus vriest, moet je een auto nooit op z’n handrem zetten, want dan vriest ie vast.

Die keuze heb je niet met een elektronische handrem, die gaat er gewoon op als je het contact uitzet, of je het nou leuk vindt of niet. Of die keer dat we getankt hadden en het kreng van een auto vanwege elektronische problemen niet wilde starten: toen konden we hem door die automatische elektronische handrem niet eens bij die pomp vandaan duwen, wat enorm gewaardeerd werd door de rij wachtenden achter ons. Ondingen, dat zijn het.

07. De Mens

Het is misschien een wat sombere noot, maar hij is onvermijdelijk: eigenlijk is de Mens zelf de Meest Zinloze Innovatie Ooit. Zonder er verder al te religieus, milieu-aanbidderig of zedenprekerig over te willen worden: niemand zal tegenspreken dat deze planeet er sinds onze komst op geen enkele manier beter op is geworden. Het was waarschijnlijk beter geweest als we gewoon lekker apen waren gebleven. Beetje in het bos rondhangen, banaantje erbij – wat was daar eigenlijk mis mee..?

08. Fiat Multipla

Oh, innovatief was de Multipla zeker. Die drie stoelen voorin, waardoor zoon- of dochterlief eindelijk ook eens voorin kon, tussen pappa en mamma nog wel: briljant. De flexibiliteit van zijn interieur zette zonder meer nieuwe maatstaven. Helaas werden al deze vondsten volstrekt nutteloos gemaakt doordat iemand het nodig vond hem een uiterlijk te geven dat zó afstotelijk was dat niemand er dood, laat staan levend in gevonden wilde worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)