Naast de belachelijk snelle GT-R Nismo heeft Nissan deze week in Tokio nog meer nieuws gepresenteerd. En dan doelen we niet op hybrides of elektrodingen…

Allereerst een regelrecht droomautootje: de IDx Concept. Hij is klein en gedrongen, met een klassieke vorm, vele toefjes retro en toch ook genoeg moderne elementen om 'm voor hedendaagse autokopers interessant te houden. Nissan zet 'm in tweevoud op de beursvloer: als IDx Freeflow (foto 2 en 3), met smaakvolle bruintinten en een braaf benzinemotortje met cvt-transmissie, en als IDx Nismo (foto 4 en 5), met een bredere carrosserie, felle kleuren, 19-inch velgen en een turbomotor plus flipper-cvt. Nissan mikt met beide auto's vooral op jongeren en zegt verder niets over eventuele productieplannen; maar als ze nou een GT86-concurrent in de markt willen gaan zetten, zou dat best eens deze kunnen worden.

En wat te denken van de Juke Nismo RS (foto 6 t/m 9)? We reden al eens kort met een prototype en waren daarvan – veel meer dan van de 'gewone' Juke Nismo – behoorlijk onder de indruk, vooral vanwege het sperdifferentieel, het strakkere onderstel en het briesende geluid. De Nismo RS krijgt ook nog eens 15 extra pk's mee, Recaro-stoeltjes en de nodige koolstofvezel-achtige accenten. Volgend jaar komt ie op de markt. Jottem!

Zeiden we 'geen elektrodingen'? Sorry, er zit er toch eentje bij, maar het is wel een heel bijzondere. Na de Deltawing en de ZEOD RC is de BladeGlider (foto 10 t/m 15) wederom een kijkje in de Nissan-keuken van bizarre dartpijl-vormige raceauto's, met het verschil dat dit is hoe zo'n auto voor de openbare weg er uit zou kunnen gaan zien. Met knipperlichten, een voorruit en gordels die je in minder dan een kwartier kunt omdoen.

De BladeGlider wordt aangedreven door twee elektromotoren die van stroom voorzien worden door lithium-ionaccu's. Al dit spul zit uiteraard achterin, net als de passagiers, mocht je die willen meenemen, waardoor de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras een vreemde 30/70 bedraagt. Nog vreemder zijn de bandenmaten: 100/80 voor, 285/35 achter. Maar dat het ding bijzonder hard een hoek om kan, is niet vreemd; dat hebben z'n voorgangers inmiddels wel bewezen.

Plannen voor productie zijn er niet, maar hé: als Nissan daar niet stiekem een beetje over na zou denken…

Reacties

Meer van TopGear