De nieuweling komt geen moment te vroeg. De huidige Insignia moest alles wat er mis was met Opel naar de achtergrond duwen, maar dat is niet echt gelukt. Het merk dat ooit (in een ver, ver verleden – vraag maar aan je opa) marktleider was in Nederland werd lui in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Links en rechts werd het merk ingehaald door zuinigere, lichtere en innovatievere auto’s. De grote omslag werkte niet echt, motoren waren te oud en vies en Opel raakte verder achterop.

Toen was daar de nieuwe Astra, die extreem veel beter was dan zijn voorganger. Geen verkooptopper, maar een goede stap. En het lijkt er nu op dat Opel met de nieuwe Opel Insignia een Astraatje doet. Net als de Astra is de nieuwste generatie Opel Insignia niet ingrijpend anders om te zien dan zijn voorganger. Een gemiste kans. Natuurlijk, in een oogopslag is het duidelijk dat het hier om een Insignia gaat, maar dan net even wat strakker, maar waar is de verandering? Nou, de belangrijkste daarvan zitten onder het staal en aluminium verstopt.

Aluminium in de nieuwe Opel Insignia??

Ja, aluminium. Want de gewichtsbesparing van 175 kilo moet ergens vandaan komen. En dat is veel: alsof een persoon 20 kilo zou afvallen. Dat doe je niet zomaar even. Het rigoureuze lijnen wekt wel automatisch de vraag op: hebben ze bij Opel zo goed hun best gedaan op de nieuwe Opel Insignia, of hadden ze bij de oude generatie gewoon geen zin om op het gewicht te letten?

De nieuwe Opel Insignia oogt bovendien atletischer door een 29 millimeter lager dak en 11 millimeter meer spoorbreedte. De aerodynamica is daarmee ook flink verbeterd. De grootste uiterlijke veranderingen nemen de lampen voor hun rekening, met een nieuwe signatuur. Optioneel monteert Opel Intellilux led-koplampen met maar liefst 32 led-segmenten. Deze schakelen in en uit om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden.

Opel heeft met de stoelen een AGR-certificering (Aktion Gesunder Rücken) verdiend. Dit houdt in dat de stoelen ongelofelijk ergonomisch zijn en je geen last krijgt van je tere billetjes als je er lang op moet zitten. Je rug wordt ook gespaard.

En de motoren in de nieuwe Opel Insignia?

De nieuwe Opel Insignia krijgt een groot aanbod benzine- en dieselmotoren. Daarover verklapt Opel nog even niets. Wel kondigt het Duitse merk trots aan dat hun grootste model een nieuwe automatische achttraps transmissie krijgt. En, als je wilt, ook nieuw ontwikkelde vierwielaandrijving. Beide zijn natuurlijk kneiterefficiënt.

Verder kun je, zoals bij alle concurrenten in het segment, kiezen voor een head-up display, adaptieve cruisecontrol en nog honderd systemen die zich bemoeien met je rijgedrag. Want heel veilig en zo. Tijdens de autosalon van Genève laat Opel de nieuwe Insignia in het echt zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)