Kilometers per uur? Dat ook ja, op z'n sloffen. Nee, we hebben het over pk's: met 231 stuks uit z'n 2,0-liter viercilinder turbootje is de nieuwe Mini John Cooper Works 10 procent sterker dan z'n voorganger. Daarmee is dit de krachtigste Mini ooit.

Meer goed nieuws: het koppel nam met 23 procent toe tot 320 Nm. Dit zorgt er mede voor dat de nieuwe JCW ook sneller van 0 naar 100 km/u dendert (6,3 seconden met de handgeschakelde zesbak; 6,1 met de Steptronic-automaat) en dat z'n tussenacceleraties flink verbeterd zijn. Z'n topsnelheid is een nette 246 km/u, het gemiddeld verbruik blijft steken op 6,7 l/100 km voor de handbak en 5,7 l/100 km voor de automaat (CO2-uitstoot: respectievelijk 155 g/km en 133 g/km).

De nieuwe Mini-carrosserie blijkt zich goed te lenen voor JCW-opklopperij. Meest in het oog springend is de nieuwe voorbumper met dikke luchtinlaten in plaats van mistlampen, maar ook de 17-inch velgen, sideskirts, achterbumper en achterspoiler zijn niet te missen. In het interieur vinden we onder meer speciale JCW-sportstoelen, een JCW-stuur en een JCW-opgedirkt dashboard. Smakelijk!

Uiteraard deed Mini's hardrijdivisie meer dan alleen logootjes toevoegen: het onderstel werd aangepakt en optimaal afgestemd op de extra kracht van de motor, er werd een nieuw ontwikkeld Brembo remsysteem gemonteerd en er is een elektronisch sperdifferentieel.

Over een klein halfjaartje kom je de Mini John Cooper Works bij de dealer tegen; de prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties

Meer van TopGear