TopGear reed zojuist de nieuwe Mini John Cooper Works. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Mini
Uitvoering: John Cooper Works
Locatie: Mallorca
Weersomstandigheden: heerlijk!

Wat reden we?
De nieuwe Mini John Cooper Works is met z’n 231 pk (en 320 Nm) de krachtigste productie-Mini ooit gemaakt: van 0 naar 100 doe je in 6,3 seconden en z’n topsnelheid is 246 km/u – nogal hard in zo’n klein autootje. Maar hij doet dat prima.

Beviel het?
Oh zeker: we reden de versie met handbak en automaat – die zijn even duur – waarbij de automaat onze voorkeur heeft. De handbak is wat vaag, zo merken we als we op een klein circuitje continu tussen z’n tweede en derde versnelling schakelen. Op de openbare weg zul je daar trouwens minder van merken.

Nog bijzonderheden?
Dat geluid! Hij knettert en ploft als een op hol geslagen rally-auto en je kunt je voorstellen dat we dat nogal vermakelijk vinden. Minder vermakelijk is z’n neus, die enigszins wordt ontsierd door een lelijke onderste spoiler die meer op een stofzuiger dan op een functionele luchthapper lijkt. Alsof je per ongeluk dwars door de Halfords gereden bent en wat plastic hebt geschept.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Net geen 40.000 euro moet ie kosten en dat is een fors bedrag voor een opgevoerde Mini. Gooien en smijten vindt ie heerlijk, maar voor 40 mille zijn er alternatieven genoeg die leuker zijn, en vooral ook serieuzer. Al die plastic retro-schakelaartjes en wisselende dashboardkleurtjes, het is een beetje poppenkast. Mini moet oppassen niet te ver door te schieten in gebbetjes die je snel zat kunt worden.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Een lekker scheurijzer met een veel te hoge prijs. Koop een Golf GTI met Performance Pack (230 pk) en je houdt nog vijf mille over voor leuke opties. Of wat dacht je van een Seat Leon SC Cupra met 280 pk? Ook vijf mille goedkoper en nog iets sneller ook.

Reacties

Meer van TopGear