Wat ons betreft zijn er maar weinig auto's zo lekker als veel te grote, weelderige cabrio's. Dus je snapt ons enthousiasme voor deze Mercedes S-klasse Cabrio; de eerste in z'n soort in 44 jaar.

De beeldschone open Benz maakt, samen met zijn AMG-broertje, zijn debuut op de autoshow van Frankfurt. 60 procent van z'n carrosserie komt overeen met die van de S-klasse Coupé, wat betekent dat ie 5 meter lang, 1,9 meter breed en 1,4 meter hoog is – volwassen maten, dus.

Voor meer dan de helft bestaat z'n body uit aluminium; er is onder andere een nieuwe vloer voor de achterpassagiers van het spul geconstrueerd. Mede hierdoor is de cabrio niet zwaarder dan de coupé, en toch even stijf.

Z'n stoffen dak bestaat uit drie lagen en een 'akoestisch geoptimaliseerde' binnenkant, die ongewenste geluiden buiten moet houden. In ongeveer twintig seconden kun je het laten zakken, bij snelheden tot 60 km/u, waarbij de klimaatcontrole zich automatisch aanpast aan de situatie zodat je niet aan de knopjes hoeft te blijven draaien.

Bij de introductie wordt allereerst de S 500 Cabrio leverbaar (de grijze auto op de foto's), die uit z'n 4,7-liter biturbo V8 niet minder dan 455 pk en 700 Nm haalt – dat laatste vanaf slechts 1.800 toeren. Lekker voortdenderen op een golf van koppel dus, daar gaat het hier om. Wil je meer, ga dan gerust voor de AMG S 63 Cabrio (de witte auto); die biedt 585 pk en 900 Nm en gaat van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden. Omdat achterbanden nogal eens terugschrikken voor dit soort cijfers, is de AMG altijd voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving.

De S 500 doet het met een negentraps automaat, de AMG S 63 behoudt z'n bekende zeventraps Speedshift-transmissie. Beide worden standaard voorzien van luchtvering, al zal die van de AMG wat steviger zijn. Daarnaast krijgt de topversie lichtere wielen en remmen, wat aerodynamische extra's en een sportiever interieur.

Niet dat je met de 'basis'-S veel slechter af bent. Hij ziet er met het dak omhoog al uitstekend uit, maar als je het laat zakken: wow. Z'n langgerekte silhouet komt prachtig uit en het heerlijke interieur – hetzelfde als in de S Coupé – zit vol leer, beschermende foefjes tegen de wind, optionele Airscarf-nekwarmers, verwarmde armsteunen en natuurlijk een leger aan digitale assistentjes om je rit zo stressvrij mogelijk te maken.

Zoals gezegd worden de S 500 en AMG S 63 Cabrio later deze maand in Frankfurt aan het publiek getoond. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties