Misschien is het je wel bekend dat wij nooit de grootste fans waren van de Mercedes GLK. We vonden dat ie nog het meest weghad van een door een hond vernielde schoenendoos op wielen, en het feit dat Mercedes er zulke fijne motoren in lepelde (die 350, wauw…) was eigenlijk schandalig en vooral zonde van de techniek.

Maar nu: grote vreugde op de TopGear-redactie, want de GLK is dood. Z'n opvolger heet GLC, volgens de nieuwe SUV-naamstrategie die Mercedes heeft verzonnen (gesorteerd op formaat: GLA, GLC, GLE, GLS – net als A-, C-, E- en S-klasse), en allemachtig: wat is dit optisch bezien een verbetering. Zelden knapte iets van de ene op de andere generatie zo stevig op.

De GLC is het conventioneel gevormde broertje van de GLC Coupé waarmee Mercedes in Shanghai onlangs furore maakte. Hij neemt het op tegen auto's als de Audi Q5 en de BMW X3 en staat op dezelfde basis als de excellente nieuwe C-klasse. Hij is tot 80 kilo lichter dan de GLK en heeft toch een stijvere en stevigere carrosserie. Met een lengte van zo'n 4,6 meter is ie niet overdreven groot, maar geloof ons: vanbinnen is ie ruimer dan ruim. Dat weten we omdat we er na de onthulling meteen even in zijn gaan zitten. Op de achterbank hebben je hoofd en knieën alle bewegingsvrijheid en de kofferruimte is met 580 om 1.600 liter riant.

Naast stijlvol gelijnd is de GLC dus behoorlijk praktisch. Lief voor het milieu is ie ook: hij laat een hoop grammetjes CO2 schieten ten opzichte van zijn voorganger en stoot nu in z'n schoonste varianten een nette 129 g/km uit. Die waarde geldt voor beide dieselversies, de GLC 220d (170 pk) en 250d (204 pk). Daarnaast is er nog een benzine in de vorm van de GLC 250 (211 pk, 152 g/km) en maakt een heuse plug-in hybrideversie zijn opwachting: de GLC 350e krijgt 320 gecombineerde pk's – goed voor 0-100 km/u in 5,9 seconden – en doet volgens opgave niet meer dan 2,6 l/100 km en 60 g/km CO2. Verder gaan we er wel een beetje van uit dat er op termijn een AMG volgt. Alle varianten hebben altijd 4Matic-vierwielaandrijving en een negentraps automaat; alleen de 350e moet het met zeven versnellingen doen.

Standaard krijgt de GLC actieve dempers mee, maar je kunt ook kiezen voor volledige luchtvering en zelfs voor een off-road-pakket, dat je een knop met allerlei standen bezorgt zodat je lastig terrein gemakkelijk uit kunt klauteren. Natuurlijk hangt de GLC vol met het allernieuwste op het vlak van veiligheid en handigheid (zo is er een app waarop je het niveau van je ruitenwisservloeistof kunt checken – geen grap) en krijgt ie hetzelfde schitterende interieur mee als de C-klasse; mooier bestaat niet.

Later dit jaar moet de GLC bij de dealers gaan verschijnen. Over de Nederlandse prijzen is nog niets bekend.

Reacties