TopGear stapt net uit de gloednieuwe Mercedes GLC. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes GLC
Uitvoering: 220d 4Matic
Locatie: dwars door de Elzas, Frankrijk
Weersomstandigheden: knijterwarm, grotendeels droog

Wat reden we?
De opvolger van de – mogen we het zeggen? – hondslelijke Mercedes GLK: de veel prettiger gelijnde GLC, die nauw verwant is aan de huidige, bijzonder geslaagde C-klasse. Dat belooft wat.

Beviel het?
Zonder overdrijven: enorm. Het komt niet vaak voor dat we in een auto stappen, een eindje rijden, stoppen, uitstappen, eromheen lopen, weer instappen, om ons heen kijken en eigenlijk helemaal nergens iets op aan te merken hebben. Is de GLC zó goed? Ja, dat is ie. Hij doet simpelweg alles met verve. Comfortabel cruisen? In volmaakte stilte, met heerlijke stoelen en (met de optionele instelbare luchtvering) een lekker zacht onderstel. Stevig hoeken? Gaat uitstekend: de besturing krijgt flink wat gewicht, de demping wordt straffer en gaat overhellen tegen. Passagiers meenemen? Al gaf je ze elk een eigen treinstel, dan zaten ze nog niet ruimer. We moeten serieus diep nadenken waarom je nog iets anders zou kopen als je aan al deze zaken waarde hecht en graag hoog zit.

Nog bijzonderheden?
Om te beginnen: de sfeer. Jou verwennen is de prioriteit van de GLC. Het interieur is, net als in de C-klasse, het toppunt van kwaliteit, doordachtheid en weelde en zou niet misstaan in een auto met een extra cijfer in z'n prijskaartje. De motor die we reden, is (in ieder geval voorlopig) de instapdiesel, maar laat dit in niets merken: hij heeft een verfijnde loop en heeft kracht te over. De negentraps automaat is feilloos, de standaard vierwielaandrijving goed genoeg om – en we hebben het geprobeerd – hellingen van bijna 40 graden te beklimmen en (met het off-road-pakket, voor extra grondspeling) over de raarste hobbels te klauteren. Not just a pretty face, deze SUV. En hij heeft z'n eigen app.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
In eerste instantie komt de GLC er met drie motoren: de 250 benzine met 211 pk, de door ons gereden 220d met 170 pk en de sterkere 250d met 204 pk. Die laatste twee stoten evenveel uit, namelijk 129 g/km. De GLC verschijnt begin 2016 bij de Mercedes-dealers met een Nederlandse vanafprijs van 54.795 euro. Ook leuk, maar tegen die tijd zakelijk niet interessant meer: er komt een GLC 350e plug-in hybride (60 g/km), waarmee we kort een brandschoon rondje reden. Eveneens een aanrader, mocht je toevallig iets om niet-gesubsidieerde elektro-power geven.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
De Audi Q5 en BMW X3 mogen zich stevig achter hun spiegels krabben, want Mercedes legt ook in deze klasse de lat net weer even hoger. We genoten van elke kilometer in de GLC en zien geen reden waarom jij dat niet zou doen.

Reacties