Als er nou één auto is die smeekt om een gelikte station-conversie, dan is het de Mercedes CLA. Dat hadden de designers in Stuttgart ook opgemerkt; daarom verschijnt vandaag als een donderslag bij heldere hemel plots de CLA Shooting Brake. Heel goed.

De CLA Shooting Brake is niet een auto die het moet hebben van z'n praktische eigenschappen. Hoewel je in z'n kofferruimte 495 tot 1.354 liter aan meuk kwijt kunt, zal niemand zeggen: 'en dat is dus waarom ik 'm heb gekocht'. Ook de vier centimeter extra hoofdruimte op de achterbank zal je gestolen kunnen worden, en aan de Cw-waarde van 0,22 (in BlueEfficiency-uitvoering) heb je al helemaal een broertje dood. Nee, je kiest vooral voor een CLA Shooting Brake omdat je graag iedere ochtend je oogbollen wilt doen aanvoelen alsof ze in een lauwwarm badje van kamille en rozenblaadjes worden ondergedompeld.

Hoe beeldschoon de standaard CLA Shooting Brake ook is, je kunt 'm gemakkelijk wat opruwen met verschillende sportpakketten – of natuurlijk door 'm als CLA 45 AMG te bestellen (zie de witte auto op de foto's). In dat geval wordt je prachtige wagon voorzien van dikke bumpers, logo's en accenten, plus een 2,0-liter turbo-viercilinder met 360 pk. Een stijlvollere manier om 0-naar-100 in 4,7 seconden te doen, moeten wij nog tegenkomen.

Mercedes, we hebben het normaal gezien niet zo op het nodeloze niche-vullen waar jullie de laatste tijd zo aandachtig mee bezig zijn; maar dit is van een andere orde. Dit is schoonheid op wielen. Dit is een auto die berijders van grotere modellen zomaar eens tot downsizing zou kunnen verleiden. Oftewel: mooi werk, Mercedes. Mooi werk.

Reacties