Nou ja, niet hier. Maar wel daar, in Duitsland, met allemaal fototoestellen en telefoons op 'm gericht. Jazeker: serieus kijkende mannen trokken zojuist het doek van de Mercedes C-klasse Estate, die vanaf september de markt van compacte luxe stationwagens gaat opschudden.

De eerste indruk: verrassend? Dat niet, maar strak, netjes en verfijnd mogen we 'm wel noemen. De achterkant is herkenbaar Mercedes Estate, met een niet te sterk aflopende daklijn en een paar zware chroomelementen, zoals de uitlaten en de dikke strip tussen de achterlichten. De auto is een stuk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger: hij is bijna 10 centimeter langer. Ook werd de rugzak-C 40 mm breder en nam de wielbasis met 80 mm toe, goed voor 45 mm meer beenruimte voor de achterpassagiers en een fractioneel grotere bagageruimte van 490 om 1.510 liter.

Net als z'n sedanbroertje is de C Estate voor een belangrijk deel opgetrokken uit aluminium en is hij lichter dan voorheen: tot zo'n 65 kilo. De motoren zijn bekende en variëren van een brave viercilinder BlueTec-diesel met 115 pk tot een dikke V6 benzinemotor met 333 pk. Ook is er een BlueTec Hybrid-versie (3,8 l/100 km, 99 g/km CO2). Een benzine-hybride volgt later, evenals de onvermijdelijke AMG-versie.

Mercedes belooft de bestuurder van de nieuwe C-klasse Estate merkbaar meer rijplezier, en dat geldt 'voor zowel mannen als vrouwen' (het staat er echt). Dit zou mede te danken zijn aan nieuwe elektromechanische Direct-Steer besturing, een nieuwe multilink vooras en een standaard instelbaar onderstel, dat tevens uit te breiden is met Airmatic-luchtvering. Verder heeft de C Estate een airco die tunnels herkent, beschikt ie over de nieuwste infotainment- en veiligheidsgimmicks en is hij zelfs gecertificeerd als allergievriendelijk door de European Centre for Allergy Research Foundation. En zij kunnen het weten.

De prijzen van de nieuwe C-klasse Estate zijn nog niet bekend, maar kijk naar die van de sedan en tel er een fractie bij op, zouden we zeggen.

Reacties