TopGear reed onlangs de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S Coupé. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes C-klasse Coupé
Uitvoering: AMG C 63 S
Locatie: omgeving Málaga en Ascari-circuit, Spanje
Weersomstandigheden: zonnig en aangenaam

Wat reden we?
De nieuwste spruit van Mercedes-AMG: de coupéversie van de C 63. De S-versie, wel te verstaan, met 510 pk.

Beviel het?
Och. Waar moeten we beginnen? In een wereld waarin steeds meer snelle auto's met steeds minder cilinders worden opgescheept, is het verfrissend om weer eens een compacte coupé tegen te komen die niet van z'n V8-geloof is gevallen. Tuurlijk, de motor is niet meer zo groot als vroeger en is ook niet ontsnapt aan turbo's. Maar maakt dat iets uit als ie voelt alsof ze constant op volle kracht blazen en klinkt alsof ie ze niet heeft?

Nog bijzonderheden?
Wat heet. Mercedes propte niet zomaar even de techniek van de C 63 sedan in de coupé, ze ontwierpen de halve auto opnieuw. De complete achteras is anders en de voorwielophanging en besturing werden lichter gemaakt. Van alle carrosseriepanelen zijn alleen de deuren, het dak en de kofferklep gelijk aan die van de standaard C-klasse Coupé. De voorkant werd zelfs uitgerekt om ruimte te bieden aan genoeg koeling voor de machtige V8. In de Race-stand spannen de actieve motorsteunen zich aan voor meer zijdelingse stijfheid. Dit betekent dat je de beukende cilinders in je ruggengraat voelt doordreunen als je op het gas stampt en in belachelijk weinig tijd belachelijk hard gaat. Of dwars. De beheersbaarheid is daarbij van grote klasse. En uiteraard kun je, zoals het een moderne AMG betaamt, alle gekte een standje of twintig terugdraaien en rustig over de snelweg roffelen door de boel in de Comfort-modus te zetten.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
AMG's interpretatie van de C-klasse Coupé komt er in twee versies: een 'gewone' met 476 pk en de door ons geteste S met 510 pk. De laatste krijgt standaard een hoop extra leuks mee, zoals een elektronisch bediend sperdifferentieel en eerder genoemde actieve motorsteunen. De auto's zijn nu te krijgen; de S voor 115.157 euro, de standaard C 63 Coupé voor 10.500 euro minder (respectievelijk 89.782 en 8.470 euro in België).

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Wat zijn we blij dat ie nog bestaat, de C 63. Z'n concurrenten zijn gezwicht, maar Mercedes bokst het voor elkaar om de V8 (ook qua uitstoot: 200 g/km) competitief neer te zetten. Het zorgt voor een combinatie van musclecar-achtig geweld en Duitse precisie in een compact, wendbaar pakketje. Wat een auto, wat een feest.

Video?!
Maar natuurlijk: we gespten een GoPro op onze helm en joegen de C 63 S Coupé over het circuit van Ascari – met een kleine pauze tussendoor voor de achterblijvers – in het kielzog van DTM-kampioen Bernd Schneider in zijn AMG GT. Speakers open!

 


Reacties