TopGear reed zojuist de geheel nieuwe Mazda 6, in de Sportbreak-variant. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
 
Testobject: Mazda 6 Sportbreak
Uitvoering: 2.0 SkyActiv-G HP
Locatie: in de buurt van Parijs
Weersomstandigheden: voorzichtig herfstweer: licht bewolkt, graadje of 17
 
Wat reden we?
Mazda’s nieuwe troef in de middenklasse, de 6, en dan in de uitvoering die ze speciaal voor ons ruimteblievende Europeanen op de markt brengen: de Sportbreak.
 
Beviel het?
Zeker. We zijn altijd fans van de 6 geweest; vanaf z’n eerste generatie, die de oubollige 626 opvolgde, was het een frisse en vlotte verschijning, die bijzonder fijn reed. Deze nieuwe is niet anders. Hij ziet er prachtig uit (Kodo-design, heet dat), zit goed in elkaar en stuurt voortreffelijk. Het onderstel is nogal stevig, maar hé: het is geen Citroën. De door ons gereden 2.0 met 165 pk – zonder turbo – is alerter dan de gemiddelde waakhond, maakt graag toeren en klinkt daarbij nog goed ook.
 
Nog bijzonderheden?
Na de CX-5 is dit de tweede Mazda van de zogeheten SkyActiv-generatie. Dit omvat bijvoorbeeld lichtgewicht materialen, motoren vol brandstofbesparende foefjes, en zaken als remenergieregeneratie. De nieuwe 6 is flink gegroeid en daardoor enorm ruim, maar toch best zuinig. Slim spul.
 
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De 6 komt er als vierdeurs sedan en Sportbreak, dus niet langer als vijfdeurs hatchback. In oktober komt in Nederland eerst alleen de Sportbreak met basis-2.0 (145 pk) op de markt, omdat die tot eind december nog 20 procent bijtelling scoort. Deze kost 31.990 euro en heeft dan meteen flink wat extra’s aan boord. Begin 2013 volgen de sedan en de overige motoriseringen: twee diesels met 150 en 175 pk, een 2.5 benzine met 192 pk en de door ons geteste 2.0 met 165 pk. De prijzen hiervan zijn nog niet bekend.
 
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Mazda heeft ons niet teleurgesteld: de nieuwe 6 is wederom een auto die aan alle kanten klopt. Door z’n standaard sportieve insteek verovert ie een bijzonder plekje in z’n klasse, al is dat wel precies de vijver waar de nieuwe Ford Mondeo binnenkort ook in gaat vissen. Dat wordt nog interessant.

Reacties

Meer van TopGear