Dit jaar – komend weekend, om precies te zijn, wordt de 80e editie van de 24 Heures Du Mans verreden. 56 auto’s verschijnen aan de start, waaronder een stel Audi’s. En geen Peugeots om hen het vuur aan de schenen te leggen.

Gelukkig is er nieuw bloed om een gooi te doen naar de titel, zoals Toyota. Nissan rijdt (voor spek en bonen) mee met een bijzonder maf apparaat. Tijdens Spa, toch de grote opwarmronde voor Le Mans, zaten de LMP2-auto’s ongelooflijk dicht bij elkaar.

Het wordt dus een spannende strijd. En omdat het toch echt 24 uur duurt, kun je vast wel een kleine leidraad gebruiken om je af en toe aan vast te klampen. Daarom hier alvast een klein overzicht van de snelste, interessantste of anderszins boeiende auto’s. Klik op de paginanummers hieronder om erdoorheen te zappen.

Audi R18 E-Tron Quattro – Audi Sport Team Joest
Allan McNish, Rinaldo Capello, Tom Kristensen

Kristensen heeft Le Mans acht keer gewonnen. McNish had vorig jaar in de beginfase van de race een verschrikkelijk ongeluk. Hun nieuwe Audi is een diesel-hybride met een elektromotor voor extra boost; een auto die zich op Spa een paar maanden geleden als snelste kwalificeerde. Dit wordt vast een, eh, schokkend optreden.
 


Audi R18 Ultra – Audi Sport Team Joest
Andre Lotterer, Marcel Fassler, Benoit Treluyer

Dit was vorig jaar de laatste overgebleven R18 nadat de auto’s van McNish en Rockenfeller op een tranentrekkende manier aan hun einde kwamen. Ondanks de enorme druk kwam Lotterer als eerste over de streep na een hels gevecht met Peugeot – na 24 uur zat er slechts 18 seconden verschil tussen hem en de nummer twee. Dit zijn snelle jongens.
 


Toyota TS030 Hybrid – Toyota Racing
Antony Davidson, Sebastien Buemi, Stephane Sarrazin

Als pijlsnelle nieuwkomer rust er veel op Toyota’s schouders, maar ze nemen het spelletje serieus. Naast Davidson en Sarrazin vinden we voormalig Toro Rosso F1-coureur Buemi aan het stuur van de V8 benzine-hybride. Hun auto heeft alvast één grote streep voor op de andere: de TS030 klinkt als ‘s werelds grootste lightsaber die langs je hoofd zwiept. Dat is toch zeker ook wat waard.
 


Lola B12/60 Coupe-Toyota – Rebellion Racing
Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld

Dat lees je goed: de zoon van F1-legende Alain Prost racet in een Lotus-zwart-met-goudgekleurde LMP1-auto. Het team – waartoe ook voormalig Lotus-Renault-rijder Nick Heidfeld behoort – staat momenteel bovenaan het klassement van privéteams in het FIA endurance-wereldkampioenschap, dus deze Lola gaat hard.
 


HPD ARX 03a-Honda – JRM
David Brabham, Karun Chandhok, Peter Drumbeck

Op de Le Mans-testdag reed dit team ‘s middags de 11e tijd. Ze zullen het flink aan de stok krijgen met de Lotus-auto’s van Rebellion Racing. Karun ken je nog wel uit de Formule 1 – de oud-HRT-coureur maakt zijn Le Mans-debuut en schrijft tevens geschiedenis als eerste Indiër ooit die aan deze legendarische race deelneemt.
 


Oreca 03-Nissan – Signatech Nissan
Jordan Tresson, Franck Mallieux, Olivier Lombard

Tresson, een oud-student van de Nissan GT Academy, maakte op Spa een beginnersfoutje. Hij maakte teamgenoot Lombards inhaalrace van de 14e naar de 5e plek volledig ongedaan toen hij per ongeluk het tractiecontrole-knopje in plaats van de schakelaar voor de reservetank indrukte; hij raakte van de baan en kwam vol in de muur terecht. Op Le Mans zal ie iets beter bij de les moeten blijven.
 


Morgan-Judd – Oak Racing
Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla

‘LMP2 is nu de belangrijkste klasse’, beweert teameigenaar en coureur Nicolet. ‘We gaan van het begin af aan voor de overwinning.’ Dat zou ze best eens kunnen gaan lukken: in 2010 eindigde Oak in de top 5 van de LMP2-klasse, en op Spa, Paul Ricard, de Hungaroring en Silverstone stonden ze op het podium.
 


Zytek Z11 SN-Nissan – Greaves Motorsport
Alex Brundle, Martin Brundle, Lucas Ordonez

Vader en zoon Martin en Alex – ja, oud-F1-coureur Martin Brundle – racen samen met GT Academy-man Lucas Ordonez in de door Nissan-techniek aangedreven Zytek. Vorig jaar stond Ordonez al op het podium van de LMP2-klasse; met de twee Brundles aan boord zal dit een behoorlijk competitieve auto zijn.
 


Ferrari 458 Italia – AF Corse
Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni, Toni Vilander

Als je het zat bent om naar dominerende Audi’s te kijken, hou dan je blik gericht op de spannende GTE Pro-klasse. Ferrari won ‘m in 2009, Porsche in 2010, en Corvette Racing in 2011… AF Corse is het enige team op Le Mans dat de Italiaanse vlag draagt, en ze zetten niet minder dan vier 458 Italia’s in in de GTE Pro- en AM-klassen. Voormalig Ferrari F1-man Fisichella zal proberen het resultaat van Spa – tweede in de GTE Pro – te verbeteren.
 


Ferrari 458 Italia – JMW Motorsport
Jonny Cocker, James Walker, Roger Wills

Deze auto vernielde bijna onze trommelvliezen toen we tijdens de 6-uursrace op Silverstone wat tijd doorbrachten met het team van Jim McWhirther. Roger Wills: ‘Vorig jaar reed ik in de GTE AM-klasse. Het is een flinke steun in de rug om nu in GTE Pro samen te rijden met twee professionele coureurs.’ Die kekke kleurtjes zullen hem ook wel een handje helpen; het ontwerp van deze 458 Italia is van Egidijus Guzauskas, winnaar van de 2012 Dunlop Art Car-wedstrijd.
 


Porsche 911 RSR (997) – JWA-AVILA
Paul Daniels, Markus Palttala, Joel Camathias

Als jij een fan van banden hebt, neem dan je verrekijkers maar mee en kijk goed naar de Pirelli’s op de Porsche 911 RSR met nummer 55. De auto van het GTE AM-team van JWA-AVILA is de enige in het hele startveld die op Pirelli’s rijdt. Een snelle, enigszins wiskundige TopGear-berekening leert ons dat 92 procent van de LMP1-auto’s op Michelins rijdt, terwijl alle LMP2’s Dunlops dragen.
 


Chevrolet Corvette C6-ZR1 – Larbre Competition
Patrick Bornhauser, Julien Canal, Pedro Lamy

Deze drie coureurs reden aan de top van de GTE AM-klasse tijdens de 12 uur van Sebring, maar wonnen toch niet, aangezien hun versnellingsbak 15 minuten voor het einde de geest gaf. Maar de 2e en 3e plaatsen – een dubbel podium – zeggen genoeg over het tempo dat deze ‘Vette erop nahoudt. Hij klinkt trouwens ook zalig.
 


Nissan Deltawing – Highcroft Racing
Marino Franchitti, Michael Krumm, Satoshi Motoyama

Natuurlijk vergeten we de Deltawing niet. Hij neemt deel binnen de nieuwe ‘Garage 56’-categorie, speciaal voor auto’s die buiten het normale reglement vallen maar meerijden ‘in naam van de technologische innovatie’. We zijn razend benieuwd hoe ie het gaat doen, met z’n niet te missen uiterlijk en z’n rugnummer 0.

Reacties