De wereld is gek geworden. Het lijstje van de krachtigste auto’s ter wereld maakten we voor het eerst in 2017 en toen stond de Aventador SV met 750 pk nog op nummer tien. Die Lambo is vernederd en verstoten van de huidige lijst. Nu speel je zonder minimaal 1.000 pk niet eens meer mee. Het gaat er tegenwoordig om wie het eerst de 500 km/u bereikt. Voor dit lijstje pakten we auto’s die er al zijn of waarvan vrijwel zeker is dat ze daadwerkelijk komen. Nietszeggende start-ups met 5.000 pk laten we even buiten beschouwing. Daarbij kijken we puur naar productieauto’s, dus niet naar opgefokte Honda Civics met turbo’s die eekhoorns uit bomen zuigen of Supra’s die bij elke keer optrekken de rotatie van de aarde bijstellen. Omdat elektrische auto’s op bijna oneerlijke wijze idiote hoeveelheden vermogen en koppel produceren, krijgen die een apart lijstje; we focussen ons hier even op (al dan niet hybride) benzineauto’s. De Lotus Evija, Nio EP9 en Rimac C_Two mis je dus in dit lijstje van krachtigste auto’s ter wereld.

Ferrari SF90 Stradale – 1.000 pk

0-100 in 2,5 seconden, topsnelheid 340 km/u De SF90 is Ferrari’s eerste plug-in hybride én het krachtigste productiemodel van het merk. Het deel dat herrie maakt, is een herziene versie van de 3,9-liter V8, waarvan de motorinhoud groeide tot 4,0 liter. De achtcilinder produceert afzonderlijk al 780 pk en is daarmee de krachtigste productie-V8 die Ferrari ooit bouwde.

Mercedes-AMG One – 1.000+ pk

0-100 in minder dan 2,2 seconden, topsnelheid 350+ km/u Helaas is het nog steeds speculeren wat de daadwerkelijke cijfers worden van de Mercedes-AMG One. Wat we wel al weten, is dat hij dezelfde 1,6-liter hybride V6-turbomotor gaat krijgen uit de Mercedes F1-auto. Dat moet zorgen voor meer dan 1.000 pk en een sprinttijd van 0 naar 200 km/u van minder dan zes seconden. Voor het zover is, kunnen we er alleen maar over filosoferen en naar het geluid luisteren.

Hennessey Venom GT – 1.260 pk

0-100 in 2,9 seconden, topsnelheid 435 km/u Wat waren die Amerikanen toch blij toen ze Bugatti versloegen met de Hennessey Venom GT. Achter in de verbouwde Lotus van 1.220 kilo ligt een 6,2-liter twin-turbo V8-motor die al zijn kracht naar de achterwielen stuurt via een handbak met zes versnellingen. Mocht je het uitbundige gejoel van de Amerikanen in 2014 niet meegekregen hebben: ze braken toen het snelheidsrecord van de Bugatti Veyron Super Sport door 435,31 km/u te rijden in de Venom GT.

Aston Martin Valkyrie – 1.176 pk

0-100 en topsnelheid nog niet bekend Misschien dat we even Max Verstappen moeten vragen wat de 0-naar-100-tijd en de topsnelheid van de Aston Martin Valkyrie is. Hij mocht de creatie van Aston Martin en Red Bull Racing even proeven op Silverstone en is tevens een van de toekomstige eigenaren van de creatie van Red Bull en Aston Martin. Alleen de V12 van Cosworth produceert in z’n uppie al 1.000 pk. Aston Martin schrapte helaas de plannen om met deze Valkyrie mee te doen aan Le Mans.

Zenvo TSR-S – 1.193 pk

0-100 in 2,8 seconden, topsnelheid 325 km/u Nee, die spoiler is niet kapot. Dit is de Deense interpretatie van actieve aerodynamica. Ook bijzonder is de keuze van Zenvo om niet twee turbo’s op de 5,8-liter V8 te hangen, maar twee superchargers. En om alvast antwoord te geven op je vraag: deze auto mag inderdaad, inclusief spoiler, gewoon de openbare weg op. Ben je bang voor bekeuringen, dan verkoopt Zenvo je graag een versie die puur voor het circuit bedoeld is.

Bugatti Veyron Super Sport – 1.200 pk

0-100 in 2,5 seconden, topsnelheid 431 km/u Soms verlangen we nog weleens terug naar de tijd waarin deze auto alleen op het topje van de ijsberg stond: de Bugatti Veyron Super Sport. En kijk nu, zo’n tien jaar later: de Veyron is een beetje naar de achtergrond verdreven, mede dankzij zijn opvolger, de Chiron. Toch heeft 8,0-liter grote W16-motor nog steeds een speciaal plekje in ons hart.

Ultima RS – 1.200 pk

0-100 in +/- 2 seconden, topsnelheid 403 km/u Niet alle auto’s op deze lijst worden in elkaar gezet in een fabriek met hallen als steriele operatiekamers, of in werkplaatsen die ‘ateliers’ worden genoemd. Nee, de Ultima RS wordt gewoon gebouwd in het Engelse Hinckley. De website heeft al even weinig charme. Toch doen ze er iets heel goed, want de Ultima RS is erg uitzonderlijk. Zo bouwen ze een lichtgewicht auto om V8-motoren uit Chevrolet Corvettes heen. Hoe licht? Nou, 930 kilo.

Czinger 21C – 1.250 pk

0-100 in 1,9 seconden, topsnelheid 432 km/u Een door Czinger zelf ontwikkelde 2,9-liter V8 produceert bijna 950 pk en gilt het uit tot 11.000 tpm. Geen enkele andere verbrandingsmotor heeft een hogere vermogensdichtheid, met 329 pk per liter. De V8 is gekoppeld aan een zeventraps automaat. Op de vooras zorgen twee elektromotoren voor vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 1.250 pk.

Koenigsegg Agera RS – 1.380 pk

0-100 in 2,6 seconden, topsnelheid 457 km/u We hopen dat je klaar bent voor wat werk uit de Zweedse fabriek van Christian von Koenigsegg. Te beginnen met zijn Agera RS. Hiermee verbeterde hij zomaar vijf snelheidsrecords en zette hiermee de autowereld op zijn kop. Vrijwel elke statistiek en elk feit over deze auto is bizar, en dan te bedenken dat de Jesko op alle vlakken krachtiger, sneller en beter is. Waar houdt het op?

Koenigsegg Regera – 1.500 pk

0-100 in 2,8 seconden, topsnelheid 400 km/u Door naar het volgende schepsel van meneer Von Koenigsegg: de Regera. De 5,0-liter biturbo V8 wordt geholpen door drie elektromotoren die samen zorgen voor anderhalve ton pk’s. Een transmissie is afwezig en dat maakt dit een van de bijzonderste auto’s in deze lijst. Maar ook als je dat alles weglaat, is de Regera een fantastische auto om naar te kijken. Elk detail is raak en je kunt je blijven verbazen dat de mens dit soort auto’s kan voortbrengen.

Koenigsegg Jesko – 1.600 pk

0-100 nog niet bekend, verwachte topsnelheid 482 km/u Het nieuwste aanvalsmiddel van Koenigsegg in de wedloop naar de hoogste topsnelheid: de Jesko. Je weet inmiddels wel dat de auto vernoemd is naar de vader van Christian. Het is de bedoeling dat Koenigsegg weer gaat doen wat ze ook met de Agera RS deden: records verbeteren. De nieuwste missie voor deze superheld is om 500 km/u te rijden. Dat is dan een speciaal aangepaste versie van de Jesko. De ‘normale’ Jesko moet een topsnelheid gaan halen van 482 km/u, wat ook niet verkeerd is.

Bugatti Chiron Super Sport – 1.600 pk

0-100 in 2,4 seconden, topsnelheid 480 km/u Dit is waarschijnlijk de eerste auto die bij je opkomt als je de krachtigste auto’s ter wereld moet benoemen. En wat blijft de Chiron Super Sport een beest van een auto. Een verbouwde versie van de 8,0-liter W16 met de naam Thor zorgt voor het vermogen in deze speciale productieversie van de Chiron. Bugatti zwoer na het aantikken van de 300 mph (482,8 km/u) het doen van recordpogingen af, maar vertelde wel dat de auto waarschijnlijk nog harder kan. Weten ze zich in te houden?

Hennessey Venom F5 – 1.621 pk

0-100 in 2,1 seconden, topsnelheid 483 km/u Daar hebben we John Hennessey weer. Hij bewijst voor de tweede keer dat hij niet alleen goed is in het tunen van andermans auto’s; hij kan zelf ook aardig spul bouwen. Alhoewel, de Venom F5 moet de beloftes eerst nog waarmaken. Samen met de Jesko en Tuatara is de F5 een kanshebber om als eerste productieauto de 500 km/u te halen. Het is wel een auto voor lefgozers, want aan niet-relevante zaken als ESP en tractiecontrole doet Hennessey niet.

SSC Tuatara – 1.774 pk

0-100 in <2,5 seconden, topsnelheid nog niet bekend De onbetwiste nummer één als het gaat om de krachtigste benzineauto’s is de SSC Tuatara. Nog niet zo lang geleden ging het eerste exemplaar de deur uit. Het is nu wachten op het moment dat hij op een lange strook asfalt kan laten zien wat hij echt kan. De 5,9-liter V8 met twee turbo’s en een innovatief inlaatsysteem is er in ieder geval helemaal klaar voor.

Reacties

  • TG heeft op 22 februari 2020 geschreven:

    Dankzij de power van elektro en oneindige drukvulling kom je een heel eind.
    Een ander brandstof maakt ook een verschil.
    Hoe snel ben je op je topsnelheid is de echte vraag?

    Reageer
  • Christopher017 heeft op 3 juli 2019 geschreven:

    wel erg opvallend

    Reageer
  • 1scheveninger heeft op 27 september 2016 geschreven:

    Hiervan ben ik even in een afgelegen hoekje stil gaan genieten…

    • Lunteraan1 heeft op 6 april 2019 geschreven:

      Ik ook, hahaha

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear