TopGear reed zojuist met de nieuwe instapversie van de Jaguar XJ. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Jaguar XJ
Uitvoering: 2.0 Premium Luxury
Locatie: Stratford-upon-Avon, VK
Weersomstandigheden: 22 graden, bewolkt

Wat reden we?
De grootste Jaguar met het kleinste hartje: de XJ 2.0, voorzien van een 240 pk sterke viercilinder turbo-benzinemotor.

Beviel het?
Nog meer dan verwacht. Je zou het op basis van het gegeven ‘grote limousine met viercilinder’ niet zeggen, maar je komt in het geheel niets tekort in deze XJ. Hij is stil en vlot: van 0 naar 100 km/u vliegt ie in slechts iets meer dan zeven seconden. Het is pas bij inhaalacties met hogere snelheden dat je merkt dat de motor er al met al toch een aardige kluif aan heeft.

Nog bijzonderheden?
De achttraps automaat is voorbeeldig afgestemd op het motorkarakter; er wordt niet zenuwachtig heen en weer geschakeld, maar de motor wordt laag in zijn toeren gehouden (het maximum koppel is er al vanaf 2.000 tpm). Dit betekent dat je hem – tenzij je flinke haast hebt – nauwelijks hoort, en dus ook niet aan je inzittenden hoeft uit te leggen waarom je superlimo zo zoemt. Bedenk echter wel een goed excuus waarom je zo weinig hoeft te tanken: een gemiddeld verbruik van 9,3 l/100 km is voor zo’n lel van een Jaaaag erg netjes te noemen.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Naast de 2.0 viercilinder is de XJ er voortaan ook met een nieuwe 3.0 V6 supercharged, die de ongeblazen V8-versie vervangt. Daarnaast kun je nog steeds kiezen voor een 5.0 V8 supercharged (yeah!), en behoort ook een 3.0 V6 turbodiesel tot de mogelijkheden. Een XJ 2.0 heb je in Nederland al voor 89.990 euro. Vanaf september zijn de nieuwe uitvoeringen te krijgen.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
De XJ blijft wat ons betreft een van de schitterendste auto’s op de markt, maar liefhebbers als we zijn, zouden wij niet snel een superdeluxe Brit zonder dikke motor uitkiezen. Zoek je echter de uitstraling en ambiance, maar niet de krachtpatserij en bijbehorend verbruik, dan heb je aan de XJ 2.0 een prachtauto.

Reacties

Meer van TopGear