Maak kennis met de Jaguar E-type Lightweight, een nieuwe auto uit een oude wereld. Als coolheid vier wielen had, zag het er zo uit.

In de jaren '60, toen autodesign nog niet bepaald werd door focusgroepen en veiligheidseisen, wees Jaguar achttien chassisnummers toe aan een speciale op de autosport geïnspireerde lichtgewicht versie van de E-type. Maar om de een of andere reden bouwden ze er slechts twaalf. Nu, in 2014, heeft iemand bij Jag dit schandaaltje erkend en gezegd: die overgebleven zes auto's uit 1964, die bouwen we nu. Zodoende zie je hier de nieuwe oude Jaguar E-type Lightweight, met dank aan Jaguar Land Rovers nieuwe Special Operations-divisie.

Tijdreizigers waren nog nooit zo oogstrelend mooi. Elke E-type Lightweight wordt volledig volgens de originele 1964-specificaties gebouwd en is niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg; hij wordt verkocht als competitiemodel voor de historische autosport. Er zit dan ook niets van moderne materialen of technieken in; dat was ook niet nodig, want alleen de aluminium carrosserie zorgt er al voor dat de auto 114 kilo bespaart ten opzichte van een standaard stalen E-type.

Ja, één ding werd op een moderne manier gedaan: de productie werd digitaal voorbereid, maar meer ook niet. Jaguar bracht de oude 3,8-liter zes-in-lijn tot leven die werd doorontwikkeld uit het XK120-blok, dezelfde motor die in de jaren '50 vijf Le Mans-overwinningen wist te boeken met de C- en D-types. Voor de E-type Lightweight wordt het gietijzeren blok vervangen door een exemplaar van aluminium, voor een gezonde dosis gewichtsbesparing in de neus.

Dan is er een waslijst aan heerlijke technieken uit die tijd: dry-sump smering, drie Weber-carburateurs (hoewel je optioneel kunt kiezen voor een mechanisch Lucas-injectiesysteem), een lichtgewicht vliegwiel, enkele plaatkoppeling, sperdifferentieel en een close-ratio vierversnellingsbak. Uiteraard worden de achterwielen aangedreven; ze krijgen een goede 344 pk en 380 Nm te verwerken, en dat is zeker niet gering tegenover het totale wagengewicht van 1.000 kilo.

Volgens Jaguar zijn de dubbele wishbone-voorwielophanging en de onafhankelijke achterwielophanging afgesteld 'volgens correcte racepraktijken uit de periode', met extra potente schokbrekers en veren rondom. In de 15-inch voorwielen (met Dunlop-racebanden) zijn grotere remschijven te vinden, maar er is geen rembekrachtiging, dus houd daar rekening mee als je je rempunten bepaalt. Hoewel je het waarschijnlijk toch te druk hebt met het opkrullen van je weelderige snor om je bezig te houden met bochtentechnieken.

De zes E-types worden gebouwd in de buurt van de originele fabriek, en en het Lightweight-prototype – auto nummer 0 – werd vijftien dagen in Gaydon aan zware tests onderworpen om er zeker van te zijn dat er niets af zou vallen. Van binnen is de auto overigens kaal, met uitzondering van het prachtige Connolly-leer dat volgens de specificaties uit de jaren '60 werd geprepareerd. Voor ieder van de zes nieuwe E-type-eigenaren maakt Bremont een speciaal horloge waarin aluminium uit de betreffende auto is verwerkt.

De prijs? Die is niet bekend, maar zal vallen in de categorie 'als je het moet vragen, kun je 'm niet betalen'. Rest nog de vraag: ga je voor deze nieuwe oude E-type, of voor de eveneens peperdure Eagle Speedster waarop Jeremy destijds verliefd werd?

 


Reacties

Meer van TopGear