De uit 2006 stammende Jaguar XK kon best een opfrisbeurtje gebruiken, maar de XF, die is er toch nog niet zo lang? Dat klopt, maar vrijwel iedereen die de auto zag, had hetzelfde commentaar: waarom die malle koplampen? Waarom lijkt ie niet wat meer op dat C-XF prototype? Uw wens, Jaguars bevel.

Vanaf nu ziet de XF er een stuk appetijtelijker uit, en tevens meer in lijn met het XJ-vlaggenschip. Led-stripjes prijken in de koplampen en de herontworpen motorkap en voorbumper zorgen voor een iets agressiever uiterlijk. Ook de achterkant is licht gewijzigd met nieuwe lampjes en een diffuser, en in het interieur vinden we een fijner navigatiesysteem en natuurlijk verbeterde materialen.

Motorisch verandert er ook een en ander: zo zijn er geen V6-benzinemotoren meer, alleen nog maar V8’en (waaronder de heerlijke XFR), is de slapste versie van de V6 diesel komen te vervallen en komt er in de plaats een viercilinder 2.2 dieselmotor bij, gekoppeld aan een achttraps automaat. Dit blok scoort een heel aardige 190 pk en 450 Nm, terwijl ie slechts 149 g/km aan CO2 uitbraakt. Leuk weetje: de vernieuwde XF staat vanaf vandaag ook op de AutoRAI!

De XK mag zich verheugen op een nieuw front met kleinere koplampen (met led’jes natuurlijk), een nieuwe grille, andere ventilatiedingen achter de voorwielen en led-achterlichten. Ook het interieur is iets bijgeschaafd, maar de motor blijft hetzelfde: een 5.0 V8 zonder (XK) of met supercharger (XKR), of in de vorm van de extreme XKR-S.

Reacties

Meer van TopGear