Het is duidelijk wat op dit moment prioriteit nummer één van Honda zou moeten zijn: deze Project 2&4 zo snel mogelijk in productie nemen. Oké, en een fatsoenlijke F1-motor bouwen voor Alonso en Button. Maar we vergeven het ze als ze dat even opzij zouden zetten om ons deze smakelijke creatie te kunnen brengen.

De Project 2&4 is het resultaat van een wereldwijde ontwerpwedstrijd en stelt een fusie voor tussen Honda's motorfietsen en auto's. De inspiratie voor z'n uiterlijk komt van de schitterende RA272 F1-auto uit 1965 (zie een plaatje hierboven). Hij valt vooral op door z'n, tja, laten we zeggen 'bijzondere' stoelontwerp, dat zorgt dat de bestuurder 'vrij' hangt om een motorfietsgevoel te combineren met het praktische rechtop blijven staan van een auto.

De gehele Project 2&4 is slechts drie meter lang, minder dan een meter hoog en 1,8 meter breed. Nog mooier: hij weegt slechts 405 kilo, waardoor het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt wat voor motorblok je in het midden monteert – hard gaat het toch wel.

Toch bouwde Honda niet zomaar een pruttelmotortje in: het betreft hier de 999 cc grote V4 uit hun MotoGP-motorfiets. Deze produceert 215 pk bij 13.000 toeren en heeft een red-line die pas begint bij 14.000 toeren. Dat lees je goed.

Zoals dat gaat bij motorfietsen is het koppel dan weer relatief laag: 118 Nm bij 10.500 tpm. Het bereikt de achterwielen via een zestraps DCT-transmissie. Prestatiecijfers worden niet opgegeven, maar zullen we een voorzichtige gok doen en zeggen dat ze behoorlijk indrukwekkend zijn?

Honda presenteert de Project 2&4 komende week op de autoshow van Frankfurt, waar we er nog harder omheen zullen staan stuiteren dan we nu al bij deze foto's deden.

Reacties

Meer van TopGear