TopGear reed zojuist de vernieuwde Ford Focus ST. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Ford Focus
Uitvoering: ST
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: droog, licht zonnig

Wat reden we?
De vernieuwde Focus van Ford met ST-badge: dat staat garant voor veel pk’s en daaraan gekoppeld rijplezier. We schrijven met nadruk ‘vernieuwde’ want helemaal nieuw is ie natuurlijk niet. Z’n uiterlijk is wat bijgeschaafd, z’n chassis is vernieuwd en de wielophanging en stuurinrichting zijn opnieuw afgesteld. Door toevoeging van een start-stopsysteem is ie iets zuiniger geworden, stoot ie iets minder CO2 uit, maar het vermogen van 250 pk is gelijk gebleven. Binnenin is de opknapbeurt wat rigoureuzer: de hele inrichting is veranderd en daarmee veel logischer en gebruiksvriendelijker geworden.

Beviel het?
Het beviel prima, zeker als je lege bergwegen tot je beschikking hebt, strak en droog asfalt en eerder genoemde 250 pk’s. De aanscherping van chassis, wielophanging en stuurinrichting zal vast voelbaar moeten zijn als je de ‘oude’ ernaast zou zetten – wij merken het nauwelijks. Wat uitstekend is, want we weten zo even geen fijnere, scherpere en meer communicatieve hete hatch dan deze Focus ST. Totdat de nieuwe Focus RS uitkomt, waarschijnlijk.

Nog bijzonderheden?
De Ford Focus ST is nu ook als diesel leverbaar, de tegenhanger van de Volkswagen Golf GTD. Die rijdt net zo dynamisch maar moet het uiteraard met minder pk doen: 185 stuks. Waardoor ie wat trager is, maar heerlijk vlot genoeg voor een diesel, die de meest tijd niet als diesel klinkt.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Alle ST-modellen zijn per direct leverbaar. Je hebt een ST-2 en een ST-3 op benzine (het verschil zit ‘m in het uitrustingsniveau) voor respectievelijk 37.110 en 39.260 euro en de diesel die ST TDCi heet is uitsluitend als ST-3 leverbaar voor een bedrag van 40.260 euro (betaal je 1.000 euro meer dan krijg je de stationvariant).

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Wederom een top-hot hatch die niet alleen waanzinnig goed rijdt, maar nu ook weer even meekan met z’n opgefriste interieur. Wat ons vooral is bijgebleven, is z’n geluid: hij klinkt als een dolle beer bij vol gas. Op een of andere manier houden we daarvan.

Reacties

Meer van TopGear