De meest verkochte auto in de Verenigde Staten is al ongeveer sinds mensenheugenis de Ford F-150 pickup. Je kunt je dus voorstellen dat er Ford heel wat aan gelegen is om de nieuwe generatie te laten inslaan als de spreekwoordelijke bom. Dat moet wel gaan lukken, want dit is 'm.

Z'n ruige uiterlijk zou je kunnen doen denken dat dit het zoveelste benzineslurpende, onderhuids archaïsche stuk wereldvreemdheid is dat onder een rood-wit-blauwe fanfare uit Detroit is komen rollen, maar vergis je niet: ook in de VS doet men inmiddels aan downsizing. De vorige F-150 was al verkrijgbaar met zescilinders, waaronder de excellente 3,5-liter EcoBoost, waarmee ten opzichte van de gangbare V8-motoren flinke winst werd geboekt op het vlak van verbruik en uitstoot. Nu doet Ford er een schepje bovenop (of eigenlijk vanaf): de nieuwe F-150 zal verkrijgbaar zijn met een 2,7-liter V6 EcoBoost, mét start/stop en actieve grille. Jawel.

Dat niet alleen: de nieuwe truck is ruim 300 kilo lichter dan zijn voorganger door uitvoerig gebruik van aluminium, onder andere voor de carrosseriepanelen, en door een slimmer geconstrueerd ladderchassis van ultrasterk staal. De auto is miljoenen testkilometers lang mishandeld – onder andere in de Baja 1000 woestijnrace – waardoor Ford nu officieel kan zeggen dat het de taaiste truck is die ze ooit gemaakt hebben.

En eveneens de slimste: de F-150 krijgt onder andere een op afstand bedienbare laadklep met opstapje, led-lampjes in de laadruimte, een intelligente trailermodule (die waarschuwt als er iets mis is met je Kip-caravan), een 360-graden parkeercamera, 400 Watt aan stopcontacten en een 8-inch scherm met truck-specifieke apps. Ook zijn er opblaasbare gordels achterin, adaptieve cruisecontrole, rijstrooksignalering en andere moderniteiten.

Nee, dit is geen boerenbolderkar meer, maar voor de puristen onder jullie hebben we goed nieuws: hij is nog steeds te krijgen met een donderende en gorgelende 5,0-liter V8, geen zorgen.

Reacties

Meer van TopGear