Het was tijdens de perspresentatie van de 500L dat Fiat heel even een geheim deurtje open deed om ons een blik op de toekomstige 500X te gunnen. Na amper een seconde ging het deurtje weer dicht, en vervolgens hoorden we er twee jaar niks meer over.

Maar nu is ie los: de 500X, Fiats kleine crossover die zich de harten van semi-ruige lifestyle-figuren binnen moet gaan charmeren. Dat moet zo op het eerste gezicht best lukken; in tegenstelling tot de 500L ziet deze stoei-Fiat er niet uit als een stuk overrijp fruit en is ie zowaar aardig in proportie. De 500-stijlelementen zijn aanwezig, maar hebben niet de overhand, waardoor de auto heel aardig in balans oogt. Lang niet gek.

Net als z'n broertje, de Jeep Renegade, komt de 500X in een standaard en een extra stoere versie (Cross geheten, de rode auto op de foto's) en zal hij te krijgen zijn met veel verschillende motoren. Je kunt kiezen uit verschillende MultiAir-benzinemotoren en MultiJet-diesels, waarvan de meeste een handgeschakelde vijf- of zesbak en voorwielaandrijving hebben; op een aantal vind je een nieuwe negentraps automaat en intelligente vierwielaandrijving (waarbij de achteras volledig wordt losgekoppeld als er geen kracht naartoe gaat om de wrijving in de aandrijflijn te verminderen). Sommige motoren, zoals de 1.4 turbo MultiAir met 140 pk, zijn met een zestraps automaat met dubbele koppeling te krijgen. Ook komt er een 184 pk sterke 2.4 viercilinder, maar of die naar Nederland komt, valt te bezien.

Op het vlak van infotainment en rijbeleving heeft Fiat aardig uitgepakt: het uitgebreide Uconnect-systeem met 5- of 6,5-inch aanraakscherm, DAB-radio, Bluetooth en apps is een optie, net als een Beats by Dr. Dre-audiosysteem en een 'Drive Mood Selector', die invloed heeft op gasrespons, remmen, besturing en transmissie. Ook zijn zaken als rijstrookherkenning, remassistentie en een achteruitrijdcamera te bestellen.

Nog even en dan staat de Fiat 500X daadwerkelijk bij de dealer. Wil jij er al een?

Reacties

Meer van TopGear