Dit is hem dan, de nieuwe Ferrari FF, die voortaan door het leven zal gaan als GTC4Lusso. De naam is een soort rare samenvoeging van diverse typenamen uit het roemruchte verleden van Ferrari, zoals de 330 GTC (de kleine 'louvres' achter de voorwielen zijn er een verwijzing naar) en de 250 GT Berlinetta Lusso, een van de fraaiste auto's die het merk ooit heeft gebouwd. De '4' verwijst naar het aantal zitplaatsen.

Uiterlijk is de GTC4Lusso meer evolutie dan revolutie: het blijft dus een wat eigenaardig ogende shooting brake. Waar ook Ferrari steeds meer de turbo ontdekt (zie de California T en de 488) zal het de liefhebbers deugd doen dat de GTC4Lusso 'gewoon' een atmosferische V12-motor blijft houden. Diverse aerodynamische aanpassingen (met name de dakspoiler en triple fence-diffusor achter) zorgen voor een fors lagere Cw-waarde dan die van de FF.

Het vermogen stijgt natuurlijk wel, met 30 pk naar een totaal van 690, bij 8.000 heerlijk oorverdovende toeren per minuut. Het koppel gaat van 683 naar 697 Nm, waarvan 80 procent al bij 1.750 tpm beschikbaar is. Wil dat een beetje? Ja, dat wil: in 3,4 seconde staat 100 km/u op de klok en je kunt doorboenderen tot 335 km/u. Niet verkeerd voor een auto die 1.795 kilo weegt.

Naast vierwielaandrijving, die hij van zijn voorganger overnam, heeft de GTC4Lusso ook nog eens meesturende achterwielen, wat de wendbaarheid aanzienlijk moet vergroten. Daarnaast zijn elektrische systemen als Side Slip Control, het elektronische differentieel en de elektronisch instelbare dempers geheel met elkaar geïntegreerd. Dat moet nog eens extra wonderen doen voor de grip en stabiliteit van de auto. 

De GTC4Lusso wordt, uiteraard zouden we haast zeggen,  onthuld op de aanstaande Salon van Genève.

Reacties