Voormalig topman Luca di Montezemolo hield steeds vol dat het niet zou gebeuren, maar de koers van Ferrari lijkt gewijzigd: in een gesprek dat TopGear had met CEO Amedeo Felisa werd duidelijk dat er een kleinere Ferrari met V6-turbomotor aan zit te komen. Een nieuwe Dino, zo je wilt (zie het prachtige origineel op de foto hierboven). De turbo-V8 in de 488 GTB en 488 Spider is zo krachtig dat er ruimte is ontstaan voor een nieuw instapmodel, dat ongeveer zo duur zou worden als een California T.

Felisa praat met ons over de verbeterde CO2-uitstoot van hun nieuwe turbo-achtcilinder. Waarom niet een V6 inzetten om het nog verder terug te dringen, opperen wij. 'Natuurlijk, op termijn kunnen we lagere emissies realiseren door de motorinhoud te verkleinen. Er zit waarschijnlijk wel een V6 in onze toekomst.' Wordt dat dan een kleiner model dan de huidige? 'Je gaat natuurlijk geen grotere auto met een kleinere motor maken', lacht hij.

Leuk om te weten: in de buurt van Ferrari's hoofdkwartier in Maranello is al een grove, compacte testauto gespot die een ietwat V6-achtig geluid maakte.

Een Ferrari-ingenieur vertelt ons dat de nieuwe auto nog niet definitief is, omdat er nogal wat uitdagingen aan kleven. Het merk mikt op 200 pk per liter, wat duidt op zo'n 580 pk als we stellen dat de motor 2,9 liter groot zou worden. Dat soort vermogens zijn slopend voor de motoronderdelen en de ontwikkeling is voorlopig nog niet klaar. De nieuwe motor is afgeleid van de 3,9-liter V8 van de 488 GTB. Een V6 met een platte krukas is nogal ongebruikelijk, maar het schijnt dat Ferrari daar toch voor gaat, wat een uniek geluid zou betekenen.

Een meer compacte motor en slim gebruik van de ruimte voor twee mensen en hun bagage zou betekenen, zo zegt men, dat de auto flink kleiner en ook een stuk lichter zou zijn. 'We denken aan zo'n 1.000 kilo, maar dat gaat natuurlijk niet lukken', zegt een ingenieur.

Met minder gewicht en minder cilinders wordt er pas echt een hoop CO2 bespaard, maar het is een mythe dat Ferrari moet voldoen aan stringente emissie-wetgeving in Europa en de VS. 'Ze maken voor ons een uitzondering omdat ze zich realiseren dat wij een druppeltje in de oceaan zijn', zegt Felisa. Maar het blijft verstandig om je goede wil te tonen.

Dus blijft Ferrari de uitstoot en het verbruik van hun modellen verbeteren; maar volgens Felisa zal er in ieder geval de komende vijf jaar geen hybridetechniek aan te pas komen. De hybride V12 van de LaFerrari is te ingrijpend en te duur om op grotere schaal toe te passen.

Samenvattend: we hebben het hier over een compacte, lichtgewicht Ferrari met een V6-middenmotor. Heb je er al zin in?

Reacties

Meer van TopGear