In 1806 kwam ene Francois Isaac de Rivaz op het idee van de verbrandingsmotor. Toen dat ding eenmaal werd gecombineerd met vier wielen en een koetswerk was een jaar of wat later de automobiel geboren. Sindsdien volgden de ontwikkelingen elkaar snel op.

Hadden de eerste auto’s nog niet eens een claxon, tegenwoordig zijn we verwend met zaken als elektrisch bedienbare ramen, stuurbekrachtiging, airco en allerlei slimme hulpsystemen. Langzaamaan maakt de auto-industrie zich op voor weer een volgende stap. Elektromotoren en hybride systemen zijn de voorbode van een reeks vernieuwingen die de auto echt in een ander daglicht gaan stellen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar eCorner, dat werd ontwikkeld door Siemens VDO. Met eCorner worden de besturing, wielophanging, remmen en zelfs de aandrijving direct in de velgen van de auto ondergebracht. Mitsubishi introduceerde onder de naam MIEV – Mitsubshi In-wheel Electric Vehicle – al eens een vergelijkbaar systeem, maar als fabrikanten als Siemens met zo’n vinding komen, is een marktintroductie doorgaans niet ver weg. Een systeem als eCorner maakt de motor zoals we die kennen overbodig, maar even langs de kant een wiel verwisselen zal er niet meer bij zijn.

Veel autofabrikanten experimenteren ook al een tijdje met drive-by-wire technologie. Niet alleen om gas te kunnen geven en te remmen, maar ook voor de besturing zou in de toekomst elektronica moeten worden ingeschakeld. Vooralsnog laat de betrouwbaarheid echter nog te wensen over, dus zal het wel na 2010 worden.

Daarnaast gaan we in de niet al te verre toekomst systemen tegenkomen die autorijden nog veiliger maken. Er zijn al auto’s – zoals de Citroën C4 – die de bestuurder met trillingen in de stoel waarschuwen als de auto de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven. Lexus gaat met de LS 460 nog een stapje verder. De LS 460 houdt namelijk in de gaten of de bestuurder tijdens het rijden wel oplet. Is dat niet het geval, dan treden bij mogelijk gevaar allerlei veiligheidssystemen in werking, zodat de bestuurder een ongeval nog kan voorkomen. En alsof een auto daarmee nog niet ‘Big Brother’ genoeg is, lijkt het er ook op dat auto’s in de toekomst met elkaar gaan communiceren. En die dus zelf wel gaan bepalen of jij al dan niet kunt gaan inhalen.

Reacties

Meer van TopGear