Dit is niet wat je denkt dat het is. Hij mag eruitzien als een Dodge Charger Daytona, maar hij is in werkelijkheid een stuk interessanter. Gebouwd in 2007, is dit een Pro Touring-eerbetoon aan de Nascar-kampioen, opgetrokken uit het beenderstelsel van een vermoeide Dodge Charger SE uit 1969.

Oké. Wat betekent ‘Pro Touring’?

Dat de auto is uitgerust met betere remmen, een betere motor, betere ophanging, et cetera. Zaken die ‘m sneller maken, en betrouwbaarder. Maar niet per se comfortabeler.

Zagen we zo’n soort auto niet in Fast & Furious 6?

Jazeker – en je kan gerust stellen dat deze auto de inspiratie is geweest voor de auto in de film. Deze auto stamt uit 2007; de filmauto, die zich voordeed als een Pro Touring Daytona en werd gereden door Vin Diesel, verscheen pas in 2013.

Wie bouwde ‘m, en waarom?

Vanaf het allereerste begin is deze auto door de beide eigenaars Mike Musto en Todd Ford bedacht als een auto om hard mee te rijden – niet als een auto die in een garage mocht staan. Ze wilden een auto bouwen die zowel geschikt zou zijn om mee naar de supermarkt te rijden, als om struiken heen te knallen tijdens, bijvoorbeeld, rally’s.

Wat zeggen ze er zelf over?

‘Mopars [gemodificeerde Amerikaanse auto’s die vallen onder de vlag van Chrysler, red.] werden rond 2007 enorm prijzig. Toen mensen hoorden dat we deze auto aan het bouwen waren, kregen we zowel veel loftuitingen als een fikse bak kritiek over ons heen. Ze vonden dat het een zonde was om een Charger uit elkaar te rukken om er een Daytona van te maken. Ons idee was dat mensen hun wenkbrauwen zouden optrekken als ze deze auto zouden zien, er vragen over zouden stellen, en zo geïnteresseerd zouden raken dat ze er hun hobby van zouden maken.’

Wat kostte het om ‘m te bouwen, en hoe lang duurde de bouw?

Daar willen de eigenaars niet al te veel over kwijt. We denken dat ze niet graag openbaar maken dat het hen tonnen heeft gekost, en waarschijnlijk een jaar tijd. Omdat Dodge slechts 504 Daytona’s bouwde in 1969, was het onmogelijk om aan originele onderdelen te komen. Dus alles aan deze auto – ja alles – is op maat en met de hand gemaakt. Wat dan precies? De neuskegel, de stekker voor de achterruit­verwarming, de vleugel, de achterklep, de wielkasten, de bumperinlaten. Zelfs de wielen zijn uniek.
Dit is een exacte replica, deze auto is zoals je ‘m uit de fabriek zou hebben kunnen zien komen in 1969 – behalve dan de wielen, de voorspoiler en een paar kleine ver­fraaiingen.

Zijn er onderdelen geleend van recentere auto’s?

De remmen komen van een Dodge Viper uit 2008, met klauwen van Brembo en 14 inch schijven uit de Challenger SRT. De bak is een vijftraps Tremec TKO-600. Afgezien daarvan, is ie nagenoeg gelijk aan de versie 1969.

Wat zijn z’n cijfers?

De motor heeft een inhoud van 7,7 liter en produceert circa 500 pk en 650 Nm. Hij rijdt de vierhonderd meter in 12,4 seconden, rijdt 1 op 4,5 in de stad en heeft een top boven de 250 km/u. In theorie moet ie 300 kunnen halen. Stel je voor dat je ‘m in je achteruitkijkspiegel ziet aankomen.

Wat is ie waard?

Mike en Todd zeggen flink wat aanbiedingen te hebben gehad voor hun matzwarte auto, maar geen bod was hoog genoeg om afstand van hun volstrekt unieke musclecar te doen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)