1. Apple heeft honderden technici ingehuurd om een auto te ontwikkelen. Codenaam: Titan

Zeer waarschijnlijk waar. Het nieuwtje werd vorig jaar gemeld door The Wall Street Journal, een krant die niet zomaar iets roept. Afgelopen april voegde de Frankfurter Allgemeine Zeitung eraan toe dat Apple Duitse technici zocht voor een vestiging in Berlijn. Er doen sindsdien allerlei namen de ronde. We weten bijvoorbeeld dat Chris Porritt, voormalige hoofdtechnicus van Aston Martin en Tesla, naar Apple is overgestapt.

2. Het is een autonome elektrische auto

The Guardian wist vorig jaar de hand te leggen op documenten waaruit blijkt dat Apple heeft overlegd met het Department of Motor Vehicles van Californië. De partijen zouden gepraat hebben over een ‘autonoom voertuig’. De krant kwam er ook achter dat Apple in mei vorig jaar contact had met GoMentum Station, een voormalige marinebasis – heel gezellig, blader maar door de foto’s hierboven – bij San Francisco die als testcentrum wordt gebruikt door onder meer Mercedes en Honda. Volgens Elon Musk is Apple druk bezig ex-werknemers van Tesla in te lijven. Hij heeft Apple omgedoopt tot ‘het Tesla-kerkhof’.

3. De productie wordt uitbesteed

Klopt. Apple maakt zelf niks. Alle telefoons en tablets worden door andere partijen gemaakt. Dat zou voor de iCar niet anders zijn. Duitse media melden dat Apple heeft gepraat met Magna, dat eerder een half miljoen Mini Countrymans en Pacemans bouwde. Het voordeel voor Apple is dat het de winst voor elke verkochte auto opstrijkt, terwijl de fabriek opdraait voor de investeringen in de productiefaciliteiten. Maar waarom zou een toeleverancier Apple betere voorwaarden bieden dan een ander merk? Dat beperkt de winstgevendheid van de Apple Car.

4. Een auto lanceren duurt een jaar of drie. De Apple Car komt dus in 2019 op de markt

Onwaarschijnlijk. Als je een ervaren autobouwer bent, duurt het drie jaar om een nieuwe versie te bouwen van een bestaand model. Apple is het aan zijn stand verplicht om het fenomeen auto op een nieuwe manier te benaderen en een heel nieuw ecosysteem te bedenken. Denk aan het verkoopproces, de infrastructuur voor de stroomvoorziening van de auto, de interface met de bestuurder. Dat doe je niet zomaar eventjes. Bovendien moet Apple voldoen aan allerlei standaarden en regelgeving. Ook dat proces duurt eindeloos.

5. Apple kan het zich in elk geval wel veroorloven

Ja. Met alleen al de winst die het bedrijf in het laatste kwartaal boekte, zou een autofabrikant een geheel nieuwe modellenlijn kunnen ontwikkelen, inclusief alle productiefaciliteiten. Apple is naarstig op zoek naar een nieuw ‘transformatief product’, omdat de iPhone over z’n hoogtepunt heen lijkt. Of dat een auto moet zijn, kun je je afvragen. De marges waaraan Apple is gewend, zijn minimaal twee keer zo hoog als die van de meest winstgevende autofabrikant. Het advies aan Apple van Sergio Marchionne, de baas van Fiat Chrysler, luidt dan ook: ‘Ga maar even liggen. Dat rare gevoel in je hoofd gaat vanzelf over.’

Foto’s: Rex, Gomentum Station

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)