De meest praktische manier is vaak niet de coolste manier. Who cares dat je niet meer normaal naast een stoep kunt parkeren, je hebt dihedral synchro-helix actuated doors. Je weet toch. Dit zijn de 12 coolste autodeuren ooit, in willekeurige volgorde.

Koenigsegg Agera RS

Dihedral synchro-helix actuated doors
Noem iets aan de Koenigsegg wat niet bijzonder is. Zelfs de deuren zijn een technisch meesterwerkje. Parkeren naast een hoge stoeprand is wel een crux. Maar ach, wie koopt dat ding dan ook omdat hij praktisch is.

Cadillac Ciel

Suicide doors
Als sinds paard en wagen zijn de zelfmoorddeuren een expressie van luxe en elegantie. Je ziet ze op Rolls-Royce Phantoms en vaak op hotrods. Maar weinig auto’s dragen ze zo goed als de Cadillac Ciel. De 100 meter lange deuren slaan wagenwijd open om je toegang tot het luxe interieur te verschaffen. De Mazda RX-8 verdient ook een vermelding, vooral omdat je het niet verwacht als je de auto ziet.

Aston Martin Rapide

Zwanendeuren
Vier normaal openslaande deuren. Of toch niet? Als je goed kijk zie je dat de deuren in een hoek naar boven staan. Zo staan ze hoger van de grond en slaan ze nergens tegenaan, zoals bloempotten of zo.

Ford GT

Guillotine-deuren
Geïnspireerd op raceauto’s uit de jaren ’60. Het dak is onderdeel van de deur zodat coureurs snel in en uit konden stappen en een monteur snel de gordels vast kon doen. Zo won Ford kostbare seconden tijdens de 24 uur van Le Mans. Ziet er tof uit, maar als je te lang bent, maak je kans op een onthoofding. Je kuif is in ieder geval niet veilig. Zover wij weten, heeft Ford nooit een officiële naam bedacht voor deze deuren. Dus bij deze: guillotine-deuren.

Yo-Auto Yo-Concept

Wij weten het ook niet
Ontwerpers gaan vaak goed los op studiemodellen en verzinnen de lijpste dingen. Gooi een beetje Russische creativiteit in de mix en je krijgt de Yo-Concept. De deuren schuiven helemaal door naar achteren. Niet heel geschikt voor een krappe parkeergarage.

BMW Z1

Intrekbare deuren
Deuren die rechtstreeks van een concept lijken te komen en toch het productiestadium bereikt hebben. De bizarre deuren van de BMW Z1 trekken zich terug in de carrosserie. Zo kun je zelfs rijden met de deuren open.

Maserati Birdcage 75th Concept

Cockpitkoepel
In het Engels klinkt het iets beter: canopy. Pininfarina had een verjaardagscadeau nodig voor zichzelf en dat kwam in de vorm van de Maserati Birdcage 75th Concept. De deur is geïnspireerd op een straaljager en dankzij de grote glaspartij werd je als bestuurder langzaam gaargekookt tijdens het rijden.

McLaren P1

Butterfly doors
De McLaren P1 met open deuren ziet eruit als een Transformer in mid-transformatie. De deuren zelf zijn bovendien kunstwerkjes op zich.

Lamborghini Aventador LP750-4 SV

Vleugeldeuren
De bekendste van de speciale deuren. Ooit voorbehouden aan de meest exclusieve sportwagens, maar nu ook vaak te spotten bij het parkeerterrein van de lokale fastfoodtoko op een roestige Honda Civic.

Peugeot EX1 Concept

Gekke stoeldeuren
Ook hier is geen officiële naam voor. Misschien omdat het niet alleen een deur is, maar direct ook de stoel. Niet heel praktisch, wel heel tof. Vreemd dat het nooit in productie is gegaan.

BMW Isetta

Voordeur
De BMW Isetta is een schattig autootje van slechts 2,3 bij 1,3 meter. De ruimte voor normale deuren ontbreekt. Daarom heeft de Isetta slechts één deur, voorop.

Mercedes-Benz 300SL

Gullwing doors
Een iconische designfeature, zou je denken. Maar nee, de deuren zijn geboren uit noodzaak. Dankzij het spaceframe was er simpelweg geen ruimte meer voor normale deuren. De ingenieurs wisten toen niet dat ze een van de meest iconische stijlkenmerken ooit hadden ontworpen. Veel merken hebben het ontwerp overgenomen. Waarschijnlijk de kleinste kopie is de Autozam AZ-1. Deze door Mazda ontwikkelde kei car past in je broekzak met een lengte van 3,3 meter.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear