Citroën DS9: meer magie

We hadden natuurlijk al een aardig idee van hoe de volgende stap in Citroëns DS-reeks er uit zou gaan zien – de teasers en spyshots vlogen je de laatste tijd om de oren. Maar dit is hem dan officieel: de Numéro 9!

De eerste verrassing is de naam: we hadden natuurlijk gerekend op ‘DS9’ en zo hebben we hem in de kop van dit verhaal ook maar genoemd, maar Citroën heeft het akelig consequent over Numéro 9. Geen idee wat daar nou weer het idee achter is, maar daar komen we nog wel achter. Ooit.

Het is een apart type, die Numéro 9, in allerlei opzichten. Zoals je kunt zien, heeft hij nog het meest weg van een grote shooting brake, een soort kruising tussen een hyperdeluxe coupé en een stationwagen. De maten passen daar ook bij; Citroën heeft het over een lengte van 4,93 meter, uit de kluiten gewassen dus, ietsjes langer dan een C6. Tegelijkertijd wordt gerept van ‘een nieuwe visie op de topklasse in het D-segment’, en dat is marketing-lingo voor auto’s van de grootte van de C5, VW Passat en wat dies meer zij. Nou ja. Het hoort ongetwijfeld bij het min of meer droeve feit dat de Numéro 9 op dit moment niets meer of minder is dan een conceptcar.

Hij wordt binnenkort geïntroduceerd op de autoshow van Beijing (geen toeval – geen exportmarkt is voor Citroën belangrijker dan China en het merk is daar behoorlijk huge). Wat precies de bedoeling is van het model is niet geheel duidelijk; er wordt met geen woord gesproken over serieproductie en Citroën heeft een stevige reputatie als het gaat om weergaloze concepts waar je vervolgens nooit meer wat van hoort. Aan de andere kant biedt de DS-serie wel weer uitgelezen mogelijkheden om met zoiets bijzonders te komen. De Fransen laten in ieder geval weten dat de neus van de Numéro 9 die is van de DS’en waarvan wel aangekondigd wordt dat ze gaan komen: een hatchback in het C-segment (iets Golf-achtigs naast de DS4), een SUV en een ‘luxueuze hatchback in het D-segment’. Maar dat zijn allemaal dingen die anders zijn dan deze Nummer 9. Zou die alleen in China komen? Zelfs dat zou kunnen – geruchten van die aard cirkelen ook alweer een tijdje rond.

Maar even bij de feiten houden dan. De Numéro 9 is voorzien van een plug in-hybride aandrijflijn bestaande uit de bekende 1.6 THP-benzinemotor (goed voor 225 pk) en een elektromotor die zich puur tegen de achterwielen aan bemoeit. Het piekvermogen van beide samen komt neer op 295 pk, wat een sprint naar 100 km/u in 5,4 seconden en een top van 244 km/u mogelijk maakt. Aan de andere kant is de Numéro 9 groener dan jade: het verbruik per 100 kilometer zou 1,7 liter bedragen (CO2: 39 g/km) en hij moet 50 kilometer puur op zijn accu’s moeten kunnen afleggen.

Maar goed, da’s allemaal natuurlijk leuk en aardig en vooral speculatief, over een conceptcar die zó concept is dat er waarschijnlijk niet eens een interieur in zit – foto’s daarvan schitteren vooralsnog in ieder geval door afwezigheid. Veel belangrijker is het volgende idee. Stel je voor dat Citroën met deze auto wil terugkeren in de hogere klasse. Hoe schat jij hun kansen dan in? Moeten ze het doen of niet? De (wat recentere) geschiedenis is in deze niet echt vriendelijk voor Citroën of voor welk Frans merk dan ook, maar damn: die Numéro 9 is wel een ongelooflijk fraai alternatief voor de veelal saaie gevestigde orde. We zijn enorm benieuwd: wat zeg jij? Doen? Of laten?
 

Nieuwste van TopGear

Autonieuws