Autonieuws

Citroën DS9: meer magie

Citroën DS9: meer magie - Foto 1Citroën DS9: meer magie - Foto 2Citroën DS9: meer magie - Foto 3Citroën DS9: meer magie - Foto 4Citroën DS9: meer magie - Foto 5Citroën DS9: meer magie - Foto 6
13-04-201213 reacties

We hadden natuurlijk al een aardig idee van hoe de volgende stap in Citroëns DS-reeks er uit zou gaan zien - de teasers en spyshots vlogen je de laatste tijd om de oren. Maar dit is hem dan officieel: de Numéro 9!

De eerste verrassing is de naam: we hadden natuurlijk gerekend op 'DS9' en zo hebben we hem in de kop van dit verhaal ook maar genoemd, maar Citroën heeft het akelig consequent over Numéro 9. Geen idee wat daar nou weer het idee achter is, maar daar komen we nog wel achter. Ooit.

Het is een apart type, die Numéro 9, in allerlei opzichten. Zoals je kunt zien, heeft hij nog het meest weg van een grote shooting brake, een soort kruising tussen een hyperdeluxe coupé en een stationwagen. De maten passen daar ook bij; Citroën heeft het over een lengte van 4,93 meter, uit de kluiten gewassen dus, ietsjes langer dan een C6. Tegelijkertijd wordt gerept van 'een nieuwe visie op de topklasse in het D-segment', en dat is marketing-lingo voor auto's van de grootte van de C5, VW Passat en wat dies meer zij. Nou ja. Het hoort ongetwijfeld bij het min of meer droeve feit dat de Numéro 9 op dit moment niets meer of minder is dan een conceptcar.

Hij wordt binnenkort geïntroduceerd op de autoshow van Beijing (geen toeval - geen exportmarkt is voor Citroën belangrijker dan China en het merk is daar behoorlijk huge). Wat precies de bedoeling is van het model is niet geheel duidelijk; er wordt met geen woord gesproken over serieproductie en Citroën heeft een stevige reputatie als het gaat om weergaloze concepts waar je vervolgens nooit meer wat van hoort. Aan de andere kant biedt de DS-serie wel weer uitgelezen mogelijkheden om met zoiets bijzonders te komen. De Fransen laten in ieder geval weten dat de neus van de Numéro 9 die is van de DS'en waarvan wel aangekondigd wordt dat ze gaan komen: een hatchback in het C-segment (iets Golf-achtigs naast de DS4), een SUV en een 'luxueuze hatchback in het D-segment'. Maar dat zijn allemaal dingen die anders zijn dan deze Nummer 9. Zou die alleen in China komen? Zelfs dat zou kunnen - geruchten van die aard cirkelen ook alweer een tijdje rond.

Maar even bij de feiten houden dan. De Numéro 9 is voorzien van een plug in-hybride aandrijflijn bestaande uit de bekende 1.6 THP-benzinemotor (goed voor 225 pk) en een elektromotor die zich puur tegen de achterwielen aan bemoeit. Het piekvermogen van beide samen komt neer op 295 pk, wat een sprint naar 100 km/u in 5,4 seconden en een top van 244 km/u mogelijk maakt. Aan de andere kant is de Numéro 9 groener dan jade: het verbruik per 100 kilometer zou 1,7 liter bedragen (CO2: 39 g/km) en hij moet 50 kilometer puur op zijn accu's moeten kunnen afleggen.

Maar goed, da's allemaal natuurlijk leuk en aardig en vooral speculatief, over een conceptcar die zó concept is dat er waarschijnlijk niet eens een interieur in zit - foto's daarvan schitteren vooralsnog in ieder geval door afwezigheid. Veel belangrijker is het volgende idee. Stel je voor dat Citroën met deze auto wil terugkeren in de hogere klasse. Hoe schat jij hun kansen dan in? Moeten ze het doen of niet? De (wat recentere) geschiedenis is in deze niet echt vriendelijk voor Citroën of voor welk Frans merk dan ook, maar damn: die Numéro 9 is wel een ongelooflijk fraai alternatief voor de veelal saaie gevestigde orde. We zijn enorm benieuwd: wat zeg jij? Doen? Of laten?
 

13 Reacties

Remco
13-04-2012 01:46:04

oh god wat is dit een mooie wagen!!!!

alwin
13-04-2012 11:07:25

heeeeeel heeeeeeel heeeeeeeeeeeeeeeelllllllll erg DOEN!!
wat een geweldige verschijning
#kwijl

G-gear
13-04-2012 11:50:24

DOENDOENDOEN!!! EN liefst z.s.m. Het wordt tijd dat de de duitse overheersing eindelijk eens wordt gestopt door de geallieerde Fransen! :-)

ted
13-04-2012 12:34:14

Fabuleux!
Deze bagnole niet in productie nemen zou misdadig zijn.
Doe er maar twee.
SCHITTEREND!

me
13-04-2012 12:47:07

als ze hem exact zo in de showrooms kunnen plaatsen ben ik al aan het sparen!!!
impeccable!!!

Robbert
13-04-2012 13:34:01

BRLJANT ! DOEN DOEN DOEN!!!!!!!

claudia
13-04-2012 21:27:08

super auto ik zeg ZEKER DOEN,DOEN,DOEN

Jurgen Lobbers
14-04-2012 08:56:26

Top ontwerp, zal onze straten verfraaien, zelf al zou het verbruik dubbel zo hoog uitvallen is je nog zeer zuinig, zeker doen.

JuLo

Ronald
14-04-2012 11:58:34

Fantastisch, als ze hem zo maken wordt dit een groot succes. Audi hou je hart dan maar vast.
Maar Citroen kennende komen vóór productie nog even wat boekhouders langs, om het model te verpoeren naar een burgermans karertje, waar alle sex vanaf is. Zie de DS3 enDS4, die hebben uiteindelijk toch een zeer tijdelijke uitstraling gekregen.

Joris
15-04-2012 15:48:30

Mooie auto is een understatement... Erg geslaagd ontwerp! Blijft wel jammer dat het een Citroen is, slechte ervaringen blijven bij en kunnen toch niet echt verleiden. Maar wel leuk om op straat te zien als iemand anders wel genoeg lef heeft.

Hans
17-04-2012 19:10:05

Het zou geweldig zijn als men die auto zo uitbracht.
Want laten we wel wezen, das heel wat anders dan een A4/6/8 die allemaal op elkaar lijken. En nu ook bij BMW plaats vind.
Citroen, doen!!!! Absoluut top!

Jan
18-04-2012 19:58:56

Citroën is momenteel zeer goed bezig, zie modellen DS3, DS4, DS 5 en misschien nog de DS2, DS6 en DS9, de DS-serie, zien er perfect uit, zowel van binnen als van buiten, prima afwerking. Ik hoop voor Citroën dat ze eens superverkopen zullen bereiken, aan de modellijn ligt het in ieder geval niet. In de rally waren ze al heer er meester, denk aan de Xsara (Dakar en WRC-rally's, de C4 WRC-titels en thans de DS3. Tip zie you tube film Test Citroën C4 WRC Finland 2007, zie hoe de auto over heuvels raast en wel heel blijft, moet wel goed zijn dus(n.b. zet het geluid op een redelijk niveau, hoor en je wil toch zondermeer zelf in zo'n auto rijden, maar ja dan heb je wel 320 pk tot je beschikking en 4 wielaangedreven, de daaronder tevens behoorlijke snelle C4 VTS, met de zeer zeldzame 180 pk versie is natuurlijk ook een liefhebbersauto, zie filmpje C4 VTS VS BMW 320 en zie welke auto het snelst optrekt helaas voor BMW de C4 VTS, tevens een leuk filmpje van de C2 WRC van Chris Meeke. U zult wel begrijpen ik ben een Citroënfan, heb zelf een Ami 8 Break, een DS, een Visa 650 CC, twee BX'en(1400 en 1400 TGE, twee GS'n, een AX TGE, een Xantia 1.8 16 V, een C2 1,4 VTR, een C5 2.0 16V gehad, ben thans in het bezit van een C4 Coupé 1,6 VTR.

Natuurlijk een Porsche 911 Turbo 4S is niet te versmaden, maar dat zit er voor mij niet in.

Jan

Henk3
27-05-2012 15:26:51

Doen!
Als de spec inderdaad wordt als beschreven EN de auto hydropnematische vering krijgt, wil ik m hebben. Drie jaar geleden heb ik jaguar xf vergeleken met c6 en de achterwielaandrijving en afwerking hebben toen gewonnen. Ik kijk nu naar hybride of diesel en 4wd, de ds5 is gewoon niet goed genoeg, a7 en bmw 5x zijn te saai, fisker (veel) te zwaar. En jaguar heeft nog geen 4wd. Ik ben ooit gestart in een visa, daarna bx, heb nog steeds een sm, dus ja graag een nieuwe citroen!

Plaats zelf een bericht

Je krijgt automatisch van ons een mailtje met daarin je reactie én een link.
Door op die link te klikken activeer je je bericht op onze site...

Bedankt voor je reactie

Klik op de link die nu naar je gemaild wordt...