Nou ja, soort van cool, dan. We zagen de appetijtelijke Technospace Concept eerder dit jaar al langskomen, en het was meteen duidelijk: zo mag Citroëns brave midi-MPV er van ons voortaan uit gaan zien. Ze hebben het aangedurfd.

Terwijl de meeste concurrerende merken in dit segment nog altijd redelijk vormeloze blobs plegen neer te zetten, komt Citroën er overheen met iets dat ze zelf 'een nieuwe fase in ons productmomentum' noemen. De neus van de C4 Picasso is met geen ander merk te verwarren; spits, edgy, lekker. De interessant uitziende achterlichten zijn wat Golferig, maar vooruit. De daklijn, inclusief jacht-achtige 'overkapping' achter, is laag en vloeiend, en de voorruit loopt er ver in door. De velgen zijn (optioneel) groot. We like.

Binnenin vinden we licht en ruimte, compleet een 12-inch HD-scherm en iets wat Citroën 'relax-stoelen' noemt. Een 360-graden camerasysteem, actieve cruisecontrole en automatische parkeerhulp behoren tot de mogelijkheden. De afmetingen van de Picasso zijn iets kleiner dan voorheen, maar de wielbasis is 5,5 centimeter langer, wat extra fijn is voor de knieën van je achterpassagiers.

In z'n schoonste versie, de e-HDi 90 Airdream, stoot de Picasso slechts 98 g/km uit en verbruikt hij 3,8 l/100 km. Een sterkere diesel is er in de vorm van de e-HDi 115, en bovendien maakt de nieuwe HDi-motor met 150 pk en Euro6-emissies zijn opwachting, die een nette uitstoot van 110 g/km laat noteren. Benzinerijden doe je met de VTi 120 en de bekende THP 155.

Deze zomer verschijnt de C4 Picasso op de markt. Geef je collega's met meer dan 1,5 kind vast een heads-up

Reacties