Hoewel Citroën, als zoveel producenten, er een handje van heeft met de prachtigste showmodellen te komen en er vervolgens niets mee te doen, is dit de uitzondering die de regel bevestigt: de C4 Cactus.

De Cactus begon zijn bestaan ook als concept car, afgelopen september. En waar iedereen dacht: 'Goh, leuk, wat die rare Galliërs nu weer hebben bedacht', gingen de Fransen doodleuk nog een stapje verder qua raar en nemen hem in productie. Komende zomer staat hij al bij de dealer.

Het is op zijn zachtst gezegd een apart ding. Stoer, maar ondanks zijn naam eerder aaibaar dan stekelig. De opvallende 'airbumps' (een soort bubbeltjesplastic met kapsones) op de portieren zijn dan ook niet bedoeld om andere auto's pijn te doen, maar juist om achteloos openzwaaiende portieren van andere gemene auto's op te vangen. Niet alleen lekker gek, maar nog functioneel ook, dus. Daarbij kun je ze in vier kleuren krijgen, dus je kunt je Cactus er nog een persoonlijk tintje mee geven ook.
 
Verder is het allemaal licht, simpel en goedkoop wat de klok slaat. Geen meters en veel knopjes: een display voor je neus en eentje in het midden, klaar. Geen pook of handrem, en dus ook geen middentunnel: flippers achter het stuur en een elektronische handrem zorgen zo voor voorstoelen die eerder een voorbank lijken en zo de gezelligheid bevorderen. Geen naar beneden openende achterruiten, maar old-skool klapruitjes – scheelt 11 kilo ten opzichte van elektrische exemplaren én je kunt enorme opbergvakken in de portieren kwijt. Een zelfde soort grapje hebben ze uitgehaald met de voorste passagiersairbag: die zit in het dak, waardoor je in het dashboard meer opbergruimte hebt.  

Over motoren en dergelijke wil Citroën weinig specifieks kwijt, maar we verwachten één diesel en als topmotorisering de 110 pk sterke driecilinder. Moet makkelijk kunnen, omdat de C4 Cactus nog geen ton weegt: alle gewichtsbesparingen maken hem 200 kilo lichter dan een 'vergelijkbare' C4. 

We zijn reuze benieuwd naar de C4 Cactus. Naar z'n rij-eigenschappen. Naar z'n prijs. En of Nederlanders hier voor gaan vallen. Want hoe je het ook wendt of keert, Citroën steekt wel zijn nek uit met deze Lelijke Vreemde Eend. En dat doe jij als berijder dus ook. We zullen zien! 

Reacties