Zojuist onthuld in Detroit: de (voorlopig) overtreffende trap van de nieuwe Chevrolet Corvette, de Z06, en zijn racegrage broertje, de C7.R.

De Z06 is traditioneel de circuitklare versie van de Corvette; lichter, straffer en krachtiger. De vorige versie leverde 512 pk en een vloedgolf aan koppel uit een atmosferische 7,0-liter V8 (LS7), maar de nieuwe knalt erin met 'meer dan 633 pk' uit een nieuwe supercharged 6,2-liter V8 (LT4) met directe injectie, variabele kleptiming en cilinderuitschakeling. Dat niet alleen: hij levert – hou je heel erg stevig vast – meer dan 861 Nm aan koppel.

Naast deze uitzinnige cijfers en het al even zo bizarre uiterlijk – op de foto's met het extreme Z07 performance-pakket – hebben de ingenieurs van Chevrolet nog meer om trots op te zijn. Zo is de Z06 liefst 60 procent stijver dan voorheen, en heeft hij dan ook voor het eerst een uitneembaar targadak gekregen, net als de standaard Corvette. Uit de aangedikte carrosserie werd meer downforce gepeuterd dan ooit tevoren, en er werd een geheel nieuwe achttraps automaat voor de Z06 ontwikkeld. Het zou echter geen Corvette zijn als er niet ook een handgeschakelde optie werd aangeboden, dus kun je gelukkig ook kiezen voor de inmiddels bekende zevenbak, die voor automatisch tussengas zorgt bij terugschakelen.

Hoe snel de Z06 precies van 0 naar 100 km/u accelereert en wat zijn topsnelheid is, is nog niet bekendgemaakt. Wel weten we dat hij op GM's testcircuit snellere rondetijden neerzet dan de oude ZR1, die iets meer pk's had, maar minder koppel. Voor de goede orde: die deed 0 tot 100 in 3,6 seconden en bereikte een top van 330 km/u.

Tegelijk met de nieuwe Z06 werd ook de C7.R onthuld, het volgende hoofdstuk in de succesvolle racecarrière van de Corvette. Deze auto gaan we de komende jaren onder andere op Le Mans in actie zien en vooral ook horen; bereid je maar vast voor.

Reacties