'Au' is wat we waarschijnlijk zullen stamelen als we de nieuwe Corvette Z06 Convertible voor het eerst een lege weg op sturen, het gaspedaal begraven en geconfronteerd worden met de krachten en de herrie van de supercharged 6,2-liter LT4 V8. Zo ver is het nog niet, dus nu zeggen we eerst en vooral: hoera!

De laatste keer dat Chevrolet een Z06 – oorspronkelijk de interne code voor een lichtgewicht endurance-racepakket – met open dak aanbood, was in 1963. En toen werd er maar één gebouwd. Toen de Z06 zijn rentree maakte bij de C5- en C6-generaties, werd de structuur van de open 'Vette niet sterk genoeg geacht voor de brute pk's en Nm's, maar de C7 Stingray is zo veel stijver en steviger dat hij nu schreeuwt om een stoffen dakje in combinatie met meer dan 600 pk.

De Z06 Convertible heeft dezelfde uiterlijke lekkermakertjes als de coupé: bredere voor- en achterschermen, een splitter en een achterspoiler, een motorkap van koolstofvezel. Optioneel kun je kiezen voor een koolstofvezel aeropakket, waarbij alles nog eens aangedikt wordt (voor vier keer zo veel downforce), of voor het extreme Z07 performancepakket met onder andere grote keramische remmen en cupbanden. Instelbare Magnetic Ride-dempers zijn standaard, net als een elektronisch bediend sperdifferentieel.

De motor is uiteraard dezelfde als in de coupé, en zorgt dus voor 'ten minste 633 pk en 861 Nm', wat dan weer goed is voor een sprinttijd van 0 tot 96 km/u in minder dan 3,5 seconden. Het ding heeft ook cilinderuitschakeling, dus je kunt er tevens voorzichtige eco-runs mee doen, mocht dat je ding zijn. Ook de transmissies zullen je bekend voorkomen: je kiest of voor een handgeschakelde zevenbak met tussengasfunctie, of voor GM's nieuwe, in-house ontwikkelde achttraps automaat.

Wanneer de Z06, zowel de coupé als de convertible, naar Europa komt en wat de prijzen zullen zijn, is nog niet bekend.

Reacties