Wie: Robby Gordon
Waar: Peru
Wanneer: 8 januari 2013

De 8.000 kilometer lange Dakar-race van Robby Gordon kende een slecht begin. Hij strandde op een Peruaans duin en hielp z’n achteruit-versnelling om zeep toen hij zijn Hummer H3 uit deze benarde positie bevrijdde. De man uit Californië was flink pissig en de beelden vanuit de cockpit gingen vergezeld van veel piep-piep-censuur. Niet lang na dit incident werd er nog meer gescholden, tijdens de vierde rit.

Weer een zandduin. Ditmaal kwam hij er wél overheen. Het was dag drie van de Dakar Rally, die voor de vijfde keer op rij in Peru, Argentinië en Chili plaatsvond. ‘We stonden bij vertrek op de tweede plaats en moesten door ruwe grond vol slib’, vertelt Robby na afloop. ‘We reden over een duin en de helling naar beneden was steil. We reden net hard genoeg om erover heen te komen. Echt waar, nog geen tien kilometer per uur denk ik.’

De grote Hummer – eigenlijk niet meer dan een 6,0-liter V8 verpakt in een dunne koolstofvezel huls – rolde langzaam op z’n neus en kwam ondersteboven terecht, half in het zachte zand begraven. ‘Hij balanceerde nog even op de neus en ik dacht dat hij wel weer terug op de wielen zou vallen, maar hij viel gewoon voorover’, aldus Robby. ‘Het complete gewicht van de auto viel op de voorkant. De voorruit brak.’

De deuren zaten klem vanwege al het zand. Robby en zijn navigator – voormalig Dakar motorcoureur Kellon Walch – moesten zich uitgraven via de zijruiten.

Door de klap waren de radiateurs gesneuveld. Onze held, die normaal gesproken Nascar rijdt, riep meteen hulp in via de satelliettelefoon. ‘Ik wilde het risico niet lopen dat de motor oververhit zou raken’, zegt hij. ‘We moesten dus wachten op twee verschillende trucks voor assistentie, dat duurde twee uur.’ Hun achtervolgers lagen op slechts zes minuten achterstand, dus ze besloten de gewraakte duin op te klimmen om de andere teams te waarschuwen.

Een paar uur later stond de twee ton wegende Hummer weer op z’n pootjes. Na wat reparaties konden ze hun weg vervolgen. Maar de concurrenten waren inmiddels al aan de horizon verdwenen. Robby’s kansen op de overwinning waren verkeken. ‘Het is jammerlijk en teleurstellend dat we niet meer voor de overwinning kunnen strijden, maar het goede nieuws is dat we hier nog staan en kunnen gaan voor een dagzege.’ De volgende dag deden ze hun best, maar het team eindigde uren achter de leider Stéphane Peterhansel in zijn Mini Countryman X-raid.

Volgens zijn profiel op de Dakar-site weegt Robby Gordon ruim 100 kilo. Zijn Hummer is 1,6 meter hoog. Ons advies? Laat de burrito’s voortaan staan, Robby. Je zwaartepunt zal aanzienlijk lager komen te liggen en koppeltjeduiken behoort dan tot het verleden.

 


 

Reacties