TopGear reed zojuist de geheel nieuwe BMW X6. In het volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: BMW X6
Uitvoering: xDrive50i
Locatie: Spartanburg, South Carolina, VS
Weersomstandigheden: helder, zonnig en een graad of 18

Wat reden we?
BMW's dikste, opvallendste en meest schaamteloze auto, de X6, die onlangs van top tot teen vernieuwd is.

Beviel het?
Vreemd genoeg: ja. We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken wat we van de vorige X6 vonden, en toen we afreisden naar de fabriek in de Verenigde Staten – die alle X-modellen behalve de X1 bouwt, en hard op weg is de grootste BMW-fabriek ter wereld te worden – verwachtten we niet per se overrompeld te worden door z'n opvolger. Toch is dat precies wat deze X6 doet: overrompelen. Niet in de laatste plaats omdat ie voortreffelijk rijdt.

Nog bijzonderheden?
Jazeker: je kunt tegenwoordig achterin zitten zonder je hoofd tussen je schouderbladen te moeten wringen. Dankzij een diepere, licht gekantelde (en behoorlijk comfortabele) achterbank zit de aflopende daklijn niet langer in de weg. Wel mede dankzij die daklijn noteert de X6 een Cw-waarde van 0,32, belachelijk laag voor zo'n groot geval, en is het verbruik tot wel 22 procent gedaald. Verder gebruikt ie – mits uitgerust met het Dynamic-onderstel met actieve anti-roleffecten en torque vectoring, je reinste magie om z'n formaat en gewicht te verbloemen. Dat resulteerde erin dat we rondje na rondje volgas over BMW's testcircuit konden blazen zonder een centje pijn, en dat we 'm naar hartenlust dwars konden gooien op een natte driftcirkel. Dwars, tientallen meters lang, met een hoge en zware SUV-achtige. Als dat niet bijzonder is.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Naast de door ons gereden 50i met 450 pk (0-100 in 4,8 seconden) komen er een 35i (306 pk) en drie diesels: de 30d (258 pk), 40d (313 pk) en de fenomenale M50d, die met z'n drie turbo's en 381 pk toch slechts 174 g/km aan CO2 weet uit te stoten. Viercilinders of tweewielaandrijvers kent de X6 niet. De Nederlandse prijzen beginnen bij 85.300 euro voor de 30d en lopen op tot 123.100 euro voor de 50i; de M50d duikt daar net onder met een vanafprijs van 120.700 euro. Vanaf 6 december staat de X6 bij de dealer.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Het is haast ongelooflijk hoe goed de X6 rijdt, maar het blijft een twijfelachtige keuze; helemaal als je – daar is ie weer – de even goed rijdende X5 voor minder geld kunt krijgen. Toch moeten we zeggen dat deze nieuwe versie een stuk prettiger op het netvlies ligt dan de pompoenkoets die z'n voorganger was. We verwachten dan ook dat hij nog meer, eh, mensen-met-een-bijzondere-smaak zal aanspreken. Die zullen hoe dan ook niet teleurgesteld worden.

Reacties