Er is weinig dat ons een zomerser gevoel bezorgt dan een cabrio. Omdat het dak omlaag kan, weet je wel. Laat BMW nou net zo'n auto aangekondigd hebben, en nog eentje met een flinke bult pk's ook.

Jazeker: het is de M4 Cabrio, in de ronduit schitterende kleurstelling donkergrijs met rood leer. Echt, BMW, wil je ons gek hebben?

Een nadeel aan de M4 Cabrio – in onze ogen dan – is dat ie in principe hetzelfde is als de standaard 4-serie Cabrio, en dat houdt in dat ie een metalen klapdakje heeft in plaats van een mooi stoffen exemplaar. Maar niet getreurd: als het ding eenmaal opgevouwen achterin ligt, merk je daar niks meer van, en hoor je des te beter hoe het klinkt als je 431 pk richting achterwielen trapt.

Want natuurlijk heeft de M4 Cabrio dezelfde heerlijke 3,0-liter TwinPower turbo zescilinder aan boord als de M3 en de M4 Coupé, een motor die z'n vermogen pas hoog in de toeren tegenkomt maar z'n 550 Nm aan koppel lekker breed uitsmeert. Je kunt 'm krijgen met een handgeschakelde zesbak of een M Drivelogic automatische zevenbak met dubbele koppeling; met die laatste is een 0-tot-100-tijd van 4,4 seconden een feit. De top is altijd begrensd op 250 km/u, en een actief M-differentieel geeft je indien gewenst de mogelijkheid om je driftkunsten tentoon te stellen (doe maar niet bij die snelheid).

BMW meldt trots dat de M4 Cabrio 'slechts' 1.750 kilo weegt. Da's best veel als je het ons vraagt, maar vooruit: het is wel 60 kilo lichter dan zijn voorganger, mede dankzij toepassing van aluminium en koolstofvezel hier en daar. Optioneel kun je je supercabrio verrijken met keramische remmen, maar voor de rest zit de auto standaard al aardig volgestouwd: onder meer uitgebreide navigatie, Harman Kardon surround sound, adaptieve led-koplampen en elektrische en verwarmde stoelen worden op elke M4 Cabrio gemonteerd.

In het najaar – dus na de zomer, verdorie – staat de auto bij de BMW-dealers. Een prijs is nog niet bekend.

Reacties