Woensdag lekten ze al het www op, en inmiddels heeft BMW ze officieel bevestigd: de nieuwe toppers in het segment '911'jes pesten met twee kinderzitjes op de achterbank', de M3 Sedan en M4 Coupé.

Hier zijn de cijfers die je wilt weten: een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo's, 431 pk, 550 Nm (40 procent meer dan de V8 uit de oude M3) tussen 1.800 en 5.390 tpm, een gewicht dat 80 kilo lager ligt en een verbruik – 8,3 l/100 km – dat met 25 procent is geslonken. De M3 en M4 zijn er met handgeschakelde zesbak (standaard) of een zeventraps M Drivelogic dubbelkoppel-flipperbak; met die laatste wordt de sprint van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden afgelegd. De top: 250 km/u, tenzij je een M Driver's Package bestelt, dan wordt het 280 km/u.

Oh ja, sorry, je wilt natuurlijk ook de CO2-uitstoot weten: die is slechts 194 g/km.

Qua uiterlijk zijn de auto's behoorlijk dicht bij de M4 conceptcar gebleven, inclusief voorbumper met creatieve hoeken, vouwen en gaten, een dak van koolstofvezel, de klassieke vier uitlaatpijpjes en een goede power bulge op de motorkap. De grille is zwart, de kieuwen zijn talrijk, en er zijn keramische remmen te krijgen – met gouden klauwen.

Onderhuids vinden we een aluminium onderstel en de nieuwste generatie elektrische stuurbekrachtiging met drie standen. Maar het allermooiste aan de nieuwe M3 en M4, mocht je de versie met dubbele koppeling bestellen, is het volgende: mede dankzij het standaard actieve M-differentieel beschikt de launch control over een functie met de veelzeggende naam Smokey Burnout. Ja, deze BMW helpt je om je achterbanden zo effectief mogelijk om te zetten in een rookshow voor juichende toeschouwers. Iedere auto met een dergelijk knopje moet wel een fantastische auto zijn, maar dit zijn producten van BMW M. Ze zullen fenomenaal zijn.

Halverwege 2014 maken de M3 en M4 hun opwachting bij de dealers voor een nog onbekende prijs.

Reacties