Kom binnen, pak een stukje vieze slagroomtaart, schenk wat dode cola in en ga in het kringetje zitten. We vieren een feestje. Het is 40 jaar geleden dat de allereerste Audi vijfcilinder benzinemotor uitkwam, gepresenteerd in de Audi 100 van de tweede generatie. Een ontwikkeling die uiteindelijk zijn weg vond naar de ‘Ur-quattro’ in 1980. Toen had de motor nog 200 pk, maar in 1983 kwam de Sport quattro, die werd aangedreven door een aluminium vijfcilinder met een vermogen van 306 pk. Deze maakte de Sport quattro tot de krachtigste Duitse straatauto die de wereld destijds ooit had gezien. Er kwam een 450 pk sterke Groep B-rallyauto uit voort.

In 1987 won Walter Röhrl de Pikes Peak Hill Climb in de Audi Sport quattro S1 (E2). De auto was goed voor 598 pk. En wat dacht je van de IMSA GTO met 720 pk uit uit een 2,0-liter in 1989 in de Amerikaanse touringklasse. De Audi RS2, op basis van de Audi 80, is nog zo’n lekker voorbeeld. Het eerste RS-model was een samenwerking tussen Audi en Porsche en haalde 316 pk uit een 2,2-liter vijfcilinder.

Comeback van de Audi vijfcilinder

In 1994 verdwenen de Audi vijfcilinders ten gunste van V6-motoren, maar gelukkig maakten ze in 2009 een comeback in de Audi TT RS. Op basis van een Volkswagen-blok, maar vooruit. De meeste non-burgerbakken waar nog een beetje lol aan te beleven valt, zijn slachtoffer van de downsizing-trend, zoals de Porsche Cayman met zijn viercilinder. Gelukkig houdt Audi het nog altijd lekker bij een vijfcilinder met 400 pk in de nieuwste Audi TT RS. Ook in de RS3 en de RS Q3 mag deze motor nog zijn metalige gejank ten gehore brengen.

Hef je plastic bekertje: dat de Audi vijfcilinder nog vele jaren de motorruimen van leuke auto’s mag vullen. Cheers! 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear