TopGear reed zojuist de vernieuwde Audi R8. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Audi R8
Uitvoering: 5.2 FSI V10 Plus
Locatie: Rimini Italië (circuit en openbare weg)
Weersomstandigheden: ronduit slecht

Wat reden we?
De vernieuwde Audi R8. We stuurden zowel met de 4.2 FSI V8 met 430 pk (leuk), de 5.2 FSI V10 met 525 pk (leuker) en de 5.2 FSI V10 Plus met 550 pk (leukst)

Beviel het?
Nee, totaal niet. Grapje. Hoewel. Het was snertweer in Italië en terwijl wij met de V10 Plus op het circuit van Rimini los mochten, brak de hel ook los. Slagregens, een drijfnatte baan: ook vierwielaandrijving helpt dan niet heel veel om snel te rijden. Laten we zeggen dat het net genoeg is om de auto heel te houden. Maar leuk was het zeker.

Nog bijzonderheden?
Ja en nee. Uiterlijk is de R8 nagenoeg hetzelfde gebleven, dat had wat ons betreft wel wat nadrukkelijker mogen veranderen. Aan de andere kant, waarom iets wijzigen dat al fraai is? Belangrijkste verandering is de versnellingsbak: voorheen was dat een R-tronic met enkele koppeling en die schakelde wat trager. Nu ligt er een aangepaste S-tronic met dubbele koppeling in en die is razendsnel. Dus eigenlijk is de R8 nu nog perfecter.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Drie modellen dus, de V8, de V10 en de V10 Plus, allen ook als Spider te krijgen. De V8 wordt standaard met een handbak geleverd – ook niet verkeerd. De prijs start bij 176.940 euro en daarmee concurreert ie met de Porsche 911 Carrera 4S.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Gewoon top. Vooral de V10 Plus die in 3,5 seconden van 0 naar 100 vliegt en een top van 317 km/u per uur haalt. Al hebben we beide waarden niet kunnen verifiëren, dat snap je.

Reacties