Echt, deze Audi Q5 is nieuw. Anders dan zijn voorganger. Gefacelift. Dat je het niet ziet, ligt niet aan jou.

Audi noemt het ‘aangescherpt design’, maar het enige wat wij er (met moeite) aan kunnen ontdekken, zijn de aangepaste koplampen met een nieuw soort led’jes. Die je overigens alleen krijgt als je Xenon Plus-verlichting bestelt. Audi steekt een helpende hand toe en meldt dat de grille wat scherpere hoeken heeft, en dat de achterlichten en de diffuser gewijzigd zijn. Het zal vast.

Gelukkig is er onderhuids wat meer nieuws te vinden. Alle motoren gebruiken minder brandstof en zijn daarmee een stukje schoner geworden. Zo heeft de instap-2.0 TDI met 143 pk niet meer dan 5,3 liter per 100 kilometer nodig, en stoot hij 139 g/km CO2 uit. Je kunt op dieselgebied ook nog steeds kiezen voor een sterkere 2.0 TDI (177 pk) of een 3.0 TDI (245 pk, 580 Nm), die trouwens ook slechts 6,4 l/100 km wegslobbert.

Benzineliefhebbers kiezen voor een 2.0 TFSI (225 pk), een nieuwe 3.0 TFSI met supercharger (272 pk, 400 Nm, 0-100 km/u in 5,9 seconden) of zelfs voor de Q5 Hybrid, die een 2.0 turbomotor combineert met een 54 pk sterke elektromotor en daarmee in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Het verbruik van de Hybrid is 6,9 l/100 km.

De ‘aangescherpte’ Q5 staat vanaf oktober bij de dealers.

Reacties