Audi heeft er jarenlang niet bepaald een geheim van gemaakt dat ze met een kleine SUV zouden komen. Toch kun je deze zojuist onthulde Q2 wel degelijk een verrassing noemen, en dat zit hem voornamelijk in het ontwerp. Het betrekkelijk schaamteloze 'copy/paste'-design dat zich de afgelopen jaren als een virus door Ingolstadt verspreidde, lijkt met de Q2 voorlopig even een halt toegeroepen.

Want iedereen die met uitstekende redenen verwachtte dat de Q2 wel weer een kleinere Q3 zou worden, komt gelukkig bedrogen uit. De Q2 grossiert niet in rondingen, maar heeft meer rechthoekige accenten dan alle Audi's van het afgelopen decennium bij elkaar.

Vooral de zeshoekige 'inkepingen' bij de portiergrepen doen wat dat betreft goede zaken, net als de in een contrasterende kleur uitgevoerde C-stijl. Die kun je, al naar gelang de uitvoering en carrosseriekleur, in diverse tinten grijs krijgen – een stuk of 50, als Audi humor en jij geld hebt.

De basis van de Q2 is uiteraard het MQB-platform; hij heeft dezelfde wielbasis als de A3 (en Q3) maar is wel 20 centimeter korter dan die laatste. De Q2 is er dan ook niet in eerste instantie voor mensen die een Q3 te duur of te groot vinden, maar voor (diepe cliché-zucht) 'young edgy urbanites, always-on connected people'. We gaan het niet eens vertalen.

Bij de introductie, komende herfst, kun je kiezen uit twee uitvoeringen, Design en Sport, waarbij de een een grijze onderkant heeft en de andere juist één kleur heeft. Verder heb je keus uit een heel scala aan heel kleurige (geel, rood, oranje) elementen om het interieur mee op te fleuren en veel connectiviteitsdingetjes (wifi-hotspot, maar ook head-up display et cetera). MMI is altijd standaard, dat dan weer wel.

Qua aandrijving heb je de keus uit drie benzinemotoren (1.0 met 110 pk, 1.4 met 150 en 2.0 met 190 pk) en drie diesels (1.6 van 115 pk en twee 2.0's van 150 en 190 pk). Vierwielaandrijving kan, maar hoeft niet per se; datzelfde geldt voor een DSG-automaat.

 

Reacties

Meer van TopGear