Dit is Audi's futuristische blikvanger op de autosalon van Genève: de Avant-versie van de vorig jaar in Los Angeles gepresenteerde Prologue conceptcar. Hebben? Ja!

De originele Prologue was een coupé (een echte, voor de verandering, met twee deuren en zo) en zag er zo waanzinnig goed uit dat Audi 'm onmogelijk meteen in het museum kon parkeren. Dus pakten ze de styling en vouwden ze die om een shooting brake-achtige constructie, met alle oogstrelende gevolgen van dien.

Het is een knoeperd van een Avant, deze Prologue: hij is 5,11 meter lang en net geen twee meter breed. Er passen maar vier mensen in, maar die kunnen dan wel hun aktentasjes meenemen. Om die vervolgens door de hele auto te zien vliegen, want de aandrijflijn komt regelrecht uit de Q7 e-tron. Jazeker: het is een plug-in hybride met een 3,0-liter diesel-V6, samen met de bijbehorende elektro-winkel goed voor 455 pk, 750 Nm, een top van 250 km/u en een 0-naar-100-sprint van 5,1 seconden. Dat laatste mede met dank aan de achttraps automaat en quattro-vierwielaandrijving. Wens je niet al te veel power en rol je liever elektrisch, dan kan dat tot een afstand van 54 kilometer.

De uitrusting van de Prologue Avant is nogal uitgebreid; daar is het immers een conceptcar voor. Er is adaptieve luchtvering, 22-inch velgen met 20-inch keramische remmen erin, vierwielbesturing en – uiteraard – laser-verlichting. De auto herkent je aan je smartphone en zet vervolgens al je favoriete instellingen klaar als je instapt; dat is best wel gaaf. Binnenin vind je tussen al het leer en alcantara heel veel aanraakschermen, waarvan de grootste samen één geheel op het dashboard vormen. Via deze displays kun je van alles instellen en zelfs met andere passagiers communiceren. Ja, je zou maar je stem kwijt zijn.

Productiekansen? Die zijn er niet, maar je raadt het al: ook deze conceptcar mag weer als een stevige aanwijzing opgevat worden richting het design van toekomstige Audi's. Dat is een mooi vooruitzicht.

Reacties

Meer van TopGear