Vermogende mensen in het Midden-Oosten willen auto's met vier deuren, zo heeft Aston Martin opgemerkt. Daarom broeden ze al een tijdje op een plan om boven de Rapide een extreem weelderig model met achterbank te gaan voeren, naar hun zeggen een 'luxueuze en exclusieve super saloon'. De naam? Lagonda.

Mocht je je de vorige, bizar gestylede Lagonda uit de jaren '70 nog herinneren: dat is waar de inspiratie voor deze auto vandaan komt. Verwacht dus een stel zeer brede koplampen en een lang en laag silhouet. Over rampzalig onbetrouwbare elektronica wordt niets gezegd, dus we nemen aan dat die eigenschap van z'n voorganger achterwege blijft.

De nieuwe Lagonda staat op hetzelfde VH-platform waarop de huidige modellen van Aston Martin zijn gestoeld. Hij krijgt onder andere een koolstofvezel carrosserie, en zal met de hand worden gebouwd in het speciale deel van de fabriek waaruit voorheen de One-77 kwam rollen. De mogelijkheden tot personalisatie zullen groot zijn, zo zegt Aston. Over de aandrijflijn is officieel niets bekend, maar laten we een gok doen en zeggen dat het geen plug-in hybride met een driecilinder gaat worden. Een logische aanname is dat de bekende 5,9-liter V12 met 560 pk z'n weg onder de lange motorkap vindt.

Mocht je helemaal warmgelopen zijn voor de Lagonda en de dikke stapels euro's in je zak voelen branden, dan moeten we je teleurstellen: de auto zal alleen worden verkocht in het Midden-Oosten, en je moet op z'n Ferrari's door het merk persoonlijk uitgenodigd worden om 'm te mogen kopen. Jammer, joh.

Reacties