TopGear reed zojuist de gloednieuwe Volkswagen Passat. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen Passat
Uitvoering: 1.4 TSI ACT 150 pk
Locatie: Sardinië
Weersomstandigheden: heel droog, heel zonnig

Wat reden we?
Volkswagens grote middenklasser, de Passat, de best verkopende grote sedan in de Europese verkoopstatistieken. De 1.4 TSI ACT met 150 pk is een redelijk vlotte en toch zuinige motorvariant door toepassing van cilinderuitschakeling waardoor ie ook op twee cilinders kan rijden (ACT staat voor Active Cylinder Technology).

Beviel het?
Prima. De motor kenden we al uit de Golf, maar ook in de grote Passat werkt het concept. Natuurlijk, de Passat is een stuk zwaarder en mist daardoor de dynamiek die de Golf biedt, maar je krijgt er veel ruimte voor terug. Heel veel extra rij-genot ten opzichte van de vorige Passat konden we niet direct en overduidelijk bespeuren.

Nog bijzonderheden?
De nieuwe Passat is weer helemaal bij als het gaat om nieuwe technieken en elektronische snufjes, z’n nieuwe jas staat ‘m goed – al is ie heel behoudend vormgegeven. Logisch, want hij moet op de hele wereld aanslaan waardoor fabrikanten snel geneigd zijn een voor-elk-wat-wils-ontwerp te ontwikkelen. Daar wordt een auto grijs van. En misschien wil je dat nou juist niet.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Afgezien van de sedan en de stationcar, zijn de hoeveelheid motor-varianten binnenkort haast oneindig. De goedkoopste staat in Nederland voor 30.190 euro in de prijslijst en in België voor 26.290 euro (de sedan met 1.4 TSI van 125 pk) – een heel interessante wordt de plug-in hybride die volgend jaar gaat komen. De basismodellen gaan snel richting showroom, bestellen kan reeds nu.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
‘Niks mis mee’ en ‘veel voor relatief weinig’ zijn termen die je er op kunt loslaten: wij vinden ‘m lekker ruim en veelzijdig maar veel te braaf. Dat valt misschien op te lossen met idioot grote wielen, hippe kleuren en een R Line-pakket dat binnenkort vast leverbaar wordt. Volkswagen had ook wat meer peper aan het Passat-recept kunnen toevoegen.

Reacties