TopGear Magazine stapt net uit de nieuwe Subaru Outback. In het komende nummer het uitgebreide verhaal, hier alvast de highlights.

Testobject: Subaru Outback
Uitvoering: 2.0 Boxer Diesel LinearTronic
Locatie: Ljubljana, Slovenië
Weersomstandigheden: Net boven nul, maar droog

Wat reden we? 
De nieuwe Subaru Outback dus, de vijfde incarnatie van de auto die twintig jaar geleden de eerste in zijn soort was – twee jaar vóór de Volvo V70 CrossCountry vier voor de Audi A6 Allroad. Het is een mooi ding om te zien, zonder er op welke manier dan ook echt uit te springen. Precies zoals Subaru wil, want die niche-rol, lekker in de luwte van de markt, bevalt het merk prima. 

Beviel het?
Zeker. We hebben altijd een zwak gehad voor de Outback, die altijd al uitblonk in eh… nou ja, alles goed doen en niks fout. Dat geldt onverminderd voor de nieuwe Outback, zeker omdat hij aanzienlijk beter is op punten waar het voorheen nog een tikje schuurde, de materiaalkwaliteit in het interieur om maar eens wat te noemen. Dat is nu beter: mooie materialen, mooi verwerkt en ergonomisch ook dik in orde. De tweeliter dieselmotor (uiteraard een boxer, zoals de merkeigenwijsheid dicteert) is op veel punten verbeterd – Subaru claimt zelfs dat 90 procent van de componenten nieuw is. Het is in ieder geval een uitstekende, stille en krachtige motor die een prettig huwelijk is aangegaan met de eveneens vernieuwde CVT-automaat. Die laatste is een van de weinige in zijn soort waar we géén bloedhekel aan hebben. Subaru heeft nu zeven 'trapjes' ingebouwd waardoor dat hinderlijke 'naar het optimale toerental jengelen en daar eindeloos blijven hangen' verleden tijd is. 

Nog bijzonderheden?
Ja, Subaru komt nu (maar liefst zeven jaar na de introductie in Japan, overigens) met EyeSight, het eigen elektronische veiligheidssysteem dat zelf stopt als jij een fietser wilt doodrijden of hem gewoon niet had gezien. Het systeem werkt, in tegenstelling tot veel van de concurrenten die het met laser of radar doen, met stereocamera's die zodoende diepte kunnen zien en perfect kunnen berekenen of en zoja wanneer er ingegrepen moet worden. Het werkt perfect, al hebben we de indruk dat het aan hetzelfde euvel als de anderen lijdt: het is wat overdreven voorzichtig en begint dus nog wel eens te gillen terwijl je alles zelf ook heus wel in de gaten had. EyeSight behelst trouwens ook een actieve cruisecontrol, die de beste is waarmee we tot nu toe hebben gereden. Veel subtieler en doordachter dan de rest, waardoor je veel vloeiender rijdt. 

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom? 
Naast deze diesel komt er een eveneens danig herziene 2.5-liter benzinemotor van 175 pk. Er zijn twee uitrustingsniveaus, Comfort en Premium, waarbij de tweede bijvoorbeeld leren bekleding, 18"-velgen en een schuifdak als extra's heeft. Vierwielaandrijving, CVT-automaat en EyeSight zijn altijd standaard. De prijs begint bij € 38.995 voor de 2.5i Comfort, de diesel is met € 46.995 aanzienlijk duurder. De Premiumversie kost een mille of vier meer. 

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Het is weer een heerlijke auto, die nieuwe Outback. Comfortabel, stil, heerlijk sturend, ruim, fijne stoelen, vlot zat, behoorlijk zuinig en zéér capabel als de weg ophoudt en je in de modder/sneeuw/andere zooi terechtkomt – je vraagt je, zoals we elke keer doen in zo'n Outback, af wat je nog meer in een auto zou kunnen zoeken. Voeg daarbij dat die charmante bescheidenheid van het merk hem nog aardig exclusief maakt ook, en je begrijpt dat wij hem redelijk onweerstaanbaar vinden. 
 

Reacties