14 procent wat? Stijl? Offroad-gebruik? Berijders die geen voetballer zijn? Nee: de Porsche Cayenne komt vandaag in Nederland groot in het nieuws omdat ie een facelift heeft gekregen, en met die facelift komt – jazeker – een versie met 14 procent bijtelling.

Het uiterlijk van de Cayenne is subtiel opgewaardeerd, met een wat stoerdere en toch vriendelijker ogende frontpartij en achterzijde. Bi-xenon koplampen zijn standaard, behalve op de Turbo: die krijgt meesturende full-led lampen. Er is een nieuw stuur, geïnspireerd op dat van de 918 Spyder, en je kunt nu ventilatie in de achterbank krijgen. Alle versies werden schoner en zuiniger, mede door een vrijloopfunctie en actieve koeling, die de middelste luchtinlaat alleen open gooit als het nodig is. De Cayenne S kreeg een nieuwe biturbo V6 met 420 pk en 550 Nm.

Maar het grote nieuws is er in de vorm van de Cayenne S E-Hybrid, een plug-in-geval met een 3,0-liter V6 met compressor en een elektromotor van 95 pk. Deze combinatie is volgens de malle Europese testcyclus goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 79 g/km, en je weet wat dat laatste betekent: leasers betalen 14 procent bijtelling. Het gecombineerde vermogen van de V6 en de elektromotor is 416 pk, het maximale koppel 590 Nm, en dat zorgt voor Porsche-waardige prestaties: 0-100 in 5,9 seconden en een top van 243 km/u. De lithium-ion-accu van de S E-Hybrid heeft een capaciteit van 10,9 kWh, waarmee je tot 36 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. De topsnelheid is dan 125 km/u.

Vanaf 11 oktober is de nieuwe Cayenne te krijgen. De Nederlandse prijzen variëren van 84.500 euro voor de S E-Hybrid tot 175.400 euro voor de 520 pk sterke Turbo. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties