Porsche pakt weer lekker uit op de Salon van Genève – niet zozeer met nieuwe modellen of hippe toekomstvisies, maar gewoon door te doen wat ze het best kunnen: auto's bouwen die zo allejezus snel zijn dat ze zelfs hun eigen broertjes voor schut zetten.

Naast de overheerlijke Cayman GT4 (die gele op de vijfde foto: 385 pk! Handbak!) presenteert Porsche de non-plus-ultra 911: de GT3 RS. Een pure, volkomen compromisloze hardcore racemachine die (hoe bestaat het) ook de gewone weg op mag. Hij grossiert in race-technologie én power: maar liefst 500 pk en 480 Nm knalt hij eruit, waarmee hij lachend een sprintje naar 100 km/u trekt in 3,3 seconden, de 200 km/u haalt in 10,9 seconden en doordendert tot 320 km/u – dat zijn héél serieuze cijfers. Een rondje Nürburgring hebben ze ook alvast voor je gedaan: als jij net zo goed bent als zij moet je dat in 7 minuten en 20 seconden achter de rug kunnen hebben. En succes.

Zoals altijd bij RS-modellen is veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing: een motorkap en bagageklep van koolstofvezel en een dak van magnesium leveren niet alleen een 10 kilo lager gewicht dan een GT3 op, maar zorgen ook voor een lager zwaartepunt. Grotere spoorbreedtes voor en achter, een verkeersdrempel-hatende voorspoiler, veranda-achtige achterspoiler en kamerbreed rubber zorgen voor zo veel grip dat het een wonder mag heten dat het ding überhaupt van zijn plek komt. Onze favoriet uit de serie 'hoe kunnen we lekker doorslaan in het naar de straat brengen van race-toebehoren?' is de pit speed-knop: zodat je met een constant tegen de begrenzer aanjakkerende motor toch niet harder dan 30 km/u over je woonerf blèrt. 

Wil je er echt mee gaan racen, bestel dan vooral het Clubsport-pakket: dan bouwen ze er al in de fabriek een rolkooi, hoofdstroomschakelaar, zespuntsgordels en een brandblusser in. Wel zo handig nu de Halfords failliet is. 

Prijzen zijn nog niet bekend maar waarschijnlijk niet leuk. Levering begint in mei. 

Reacties