Dacht je dat McLaren wel klaar was met hun instap-supercar nadat deze als 12C en 650S al de nodige kaken deed vallen? Mis, want hier is de derde telg: de 675LT, waarbij 'LT' staat voor longtail. Een verwijzing naar de klassieke F1 GTR Longtail, mocht je het je afvragen.

Hij is lichter, harder en krachtiger dan de 650S, en hij komt er alleen als coupé. De 3,8-liter twinturbo V8 werd uitvoerig onder handen genomen en levert nu 25 extra pk's voor een totaal van – inderdaad – 675 stuks, en 700 Nm aan koppel. Combineer dat met een gewicht van slechts 1.230 kilo (100 kilo minder dan de 650S) en je weet dat deze 675LT in staat is je ingewanden te slopen. Zowel in een rechte lijn als in de bochten, overigens, want volgens McLaren zorgen een hoop aerodynamische aanpassingen voor nog meer downforce en bijbehorend kleverig gedrag.

Je wilt wat cijfers? Hier heb je ze: van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden, 0 naar 200 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 330 km/u. Die laatste ligt iets lager dan bij de 650S, met al die extra spoilers en lipjes, maar je krijgt er dan ook een hoop voor terug; op een bochtig circuit zullen de verschillen niet mals zijn. Er is zelfs een luchtrem die 50 procent groter is dan die van de 650S.

De 675LT gaat ver in z'n afvalpogingen: zo heeft hij een achterruit van polycarbonaat, een titanium sportuitlaat en een stel ultra-lichtgewicht kuipstoeltjes. Er is niet eens airconditioning, hoewel je dit wel als gratis optie kunt aanvinken, mocht je het nodig denken te hebben. Ondanks dat de 675LT inderdaad voor een circuit bedoeld lijkt, is hij volledig straatlegaal.

McLaren presenteert de 675LT op de autosalon van Genève. We verwachten dat ze met onmiddellijke ingang orders zullen aannemen en het beest over niet al te lange tijd op de weg zullen loslaten.

Reacties